phazer backtrubbel

Bjerka78

Aktiv medlem
26 nov 2009
62
0
6
Kungsör
Tjo!

Backen strular på phazern. (Fx 07:a).
Händer ingenting när jag trycker på knappen. Ibland fungerar den men svår att få i om man inte gungar och ruskar på skotern,men det löser sig nog med fjädern till solenoiden har jag läst här.Samt pendlar tomgången på den i mellan åt. tycker tomgången är allmänt hög ca 1800-2300. Annars är jag nöjd med skotern men vad kan det vara för fel på backen? nån som vart med om liknande?

En fråga till. Vilka service uppdateringar gjordes på 07:eek:rna? tex hålet under ljuddämparen, ska där finnas en plåt?
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Tjo!

Backen strular på phazern. (Fx 07:a).
Händer ingenting när jag trycker på knappen. Ibland fungerar den men svår att få i om man inte gungar och ruskar på skotern,men det löser sig nog med fjädern till solenoiden har jag läst här.Samt pendlar tomgången på den i mellan åt. tycker tomgången är allmänt hög ca 1800-2300. Annars är jag nöjd med skotern men vad kan det vara för fel på backen? nån som vart med om liknande?

En fråga till. Vilka service uppdateringar gjordes på 07:eek:rna? tex hålet under ljuddämparen, ska där finnas en plåt?


Hade också problem med backen, men min hoppade inte i alls, och det visade sig att TCPn var trasig. Tomgången är hög i början, men när du har kört ett tag och sen stannar så är den på ungefär 1200-1300. Hålet under ljuddämparen vet jag fanns på iallafall 08, men jag har nyligen byggt igen hålet med ett kit från yamaha. Tror att det sitter där orginal på 07:eek:rna.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
vad kostar tcpn. vad är det då.kan ju vara glapp i den eller fukt...


Den kostar ungefär 5000 kr, och det är själva datorn som styr skotern så det kan inte vara glapp i den! Därimot pratade killen på yamaha om att det var vanligt att man fick skaka skotern tills backen hoppade i, ring och hör med dom!
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag var in på Yamaha Center Sundsvall igår och frågade om backen på min, har också haft problem. Killen där sa att jag skulle schimsa sekundären och ställa ner tomgången en aning.

Han sa även att de kan ha och göra med att de har varit ruskigt kallt, men vad som inte tål kylan vet ja inte.

:ciao:
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Backen på min Phazer FX -07a krånglar också en del, inte samma problem som du har dock. Min back går i som den ska men sen när jag ska lägga ur backen igen börjar "D"- lampan blinka och backen är fortfarande i. Då får jag stänga av den och vrida av tändningen så fungerar det som vanligt sen igen.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Sen har jag de mystiska problemet att D lampan lyser när jag står stilla men slocknar när jag kör :confused:
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Backen på min Phazer FX -07a krånglar också en del, inte samma problem som du har dock. Min back går i som den ska men sen när jag ska lägga ur backen igen börjar "D"- lampan blinka och backen är fortfarande i. Då får jag stänga av den och vrida av tändningen så fungerar det som vanligt sen igen.


låter som tcpn, ring yamaha
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Det måste du nog stå för själv:(
Okej, trist. Då väntar jag nog tills det blir ett större problem. Just nu är det inte precis någonting jag lider utav, måste bara starta om den ibland för att få ur backen.
 

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
går att uppdatera backväxeln, kolla med din lokala ÅF.
något som ska gå på garanti.

Shimsa inte variatorn,det förstör variator kalibreringen.
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
går att uppdatera backväxeln, kolla med din lokala ÅF.
något som ska gå på garanti.

Shimsa inte variatorn,det förstör variator kalibreringen.
Är det de som sålde den begagnad i andrahand (inte Yamahacenter) som ska stå för det eller är det något Yamahacenter?

Var det där svar på det jag skrev i den andra tråden?
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Jag tror att det är han som hade den innan som ska stå för det, men jag är inte säker, kan va yamaha också
Okej. Det var en firma som hade den innan mig. Finns dock delade meningar på hur kunniga de verkligen är.
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Okej, ring och hör med dom om du inte redan gjort det, funkade backen bra från början?
Jag kommer inte riktigt ihåg, det har varit till och från lite hela tiden. Har väl hänt kanske max 5-6 gånger dock, utspritt sen jag köpte den för några veckor sedan.