phazer 480 89, startar ej efter soppa pump byte

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
hej, jag har en phazer 89a 480 som inte vill starta efter soppa pump byte, jag får inte ens upp soppan till förgasaren och ändå är det en ny pump som kom idag

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
har du satt slangen från pumpen till motorblocket? Vet jag glömde det en gång
Kolla även så det inte är hål den mm.

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
slangen sitter då dära, och jag har prövat med en skvätt soppa i cylindrarna men ingen skillnad

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Ja där har du felet. Vacuumslangen som går från soppapumpen till motorblocket sitter antingen inte rätt, är klämd eller bara är trasig

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Testa ta en kompressor och blåsa i tanken samtidigt som du drar i snöret så du tvingar fram bränslet. Om inte detta går brukar det gå att suga till sig bränslet till förgasarn.

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
Måste ja få fram soppa till pumpen första gången genom att blåsa innan den börjar pumpa själv när det är en spriller ny pump?

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
Har bytt slang mellan pump och blocket, har haft kompressorn å blåst i tanken, har prövat med start gas ingen skillnad

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Ja, precis som föregående talare säger så måste du ha satt slangarna fel om du testat allt detta med en splitterny pump!

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
ska slangen som ger soppa till motorblocket sitta under pumpen ? är ju fan 4 uttag på pumpen

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
ja men det måste ju vara pilar på pumpen. bensin in och 2 ut den sista måste du orka lista ut
och om inte är det så svårt att bara testa :S
det är ju bara 4 slangar

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Den nippel som det är stumt i om man suger blåser i ska gå till blocket förmodligen den översta. Resten lär ha pilar,, men om ej pilar finns så lär den ensamma nippeln rakt åt sidan vara in från tank och de två åt andra hållet lär vara till förgasare. Kör man singelförgasare pluggar man bara ena utg.

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
ny slang mellan blocket och pump, och ja har satt rätt, men den vägrar starta .......

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
ja ska tillägga att detta hände efter vi bytt kolvar på den, den startade direkt efteråt i garaget , sen då ställde vi bort den och nästa vinter så vill den inte starta

kizen

Medlem
17 jan 2014
8
0
1
åland
har du testat suga på slangen från motorn och på så vis simulera vakum pumpningar från motorn? d ska ju suga inte trycka från motorn.. kollade upp pumpens anslutningar och den under är vakum från motorn den ensam:a anslutningen är från tanken och de två andra till förgasarna..

testat blåsa i slangen från tanken att inte filtret är igensatt och även urluftningen till tanken..

har du komp testat?

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
Hej nu har ja fått igång skotern, men nu låter den som en grus kross och går bara på en cylinder , vad ska orginal bestyckningen vara? Och när den bara går på en cylinder visst ska den inte visa lika mkt komp på båda då? Kompen var 5,5 typ och 3

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
kompen bör ligga ungefär lika oavsett! nu vet jag inte vad det ska vara för komp i din men tycker även 5.5 låter lite. Och när du säger gruskross, var det ett kolvhaveri som var orsaken till byte? rensade ni då vevhus på ev kolvfragment? kan ni ha tappat ned något nållager när ni bytte kolv?