phazer 2007 - vad är skillnaden på årsmodellerna?

superboonan

Medlem
20 jun 2015
40
1
8
södra finland
Hej, vad är skillnaden mellan Phazer årsmodellerna? Funderar å köpa en mtx åt mej begagnad men har hört att årsm 2007 har vissa "baby fel" som svagare boggi och sånt.. Och sen vet jag att från något år började Yamaha sluta ha hål i tunneln ssom skulle kyla avgasrören.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Du kan köpa en 2007 och känna dig lugn. Kolla så att de första servicarna är gjorda hos autoriserad handlare, då ska barnsjukdomarna vara åtgärdade. Det är möjligtvis så att de inte åtgärdade ett stag i boggien (som spricker i svetsen). Annars bör allt annat vara åtgärdat.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Finns dom som köpt en 600 etech och tycka det var det sämsta skit dom köpt så förstår inte varför du kommenterar..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Man vet ju att man köper en skoter som väger hyfsat mycket och inte har alltför mycket effekt....
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
En Pz med variatorkit och en matta som greppar, går bra! :) En 2-taktare håller inte för att vålda i hopp (den pressade veven vrider sig med motorras som följd):) Gör iofs inte en fyrtaktare heller till slut (vissa har utgående axel gått av längs yttre lagret. Men de är trevligt ljud i en Pz o går billigt (tills man byter variatorkit typ..) mycket skoter för pengarna..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
En 2-taktare håller inte för att vålda i hopp (den pressade veven vrider sig med motorras som följd):)
Detta är lika generaliserande och felaktigt som att skriv att människokroppen inte håller för att hoppa. (kotorna i ryggen klarar inte belastningen med diskbråck som följd)
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Generaliserande? Jag sa ganska specifikt - vålda i ett hopp. Dvs ge fullt innan du sätter ned, ger en enorm kraftöverföring på en splitt sekund - som man är glad om de skickar en rem, drivhjul istället för att vrida veven. Men de händer rätt ofta, det är ju de som skörtat så många 800 maskiner. Samma som kolvbyten kan få en att få enormt massa mil ur en tvåtaktare.

Det ska du inte ta som något annat än upplysning! Bra att veta hur man ska handskas om man vill förlänga livslängden. Sitter själv med insprutade 2-taktare. Och har valt att komplettera med en E tec så småningom. Med ovanstående i åtanke. Det är fortfarande en bättre lösning för mitt användande. Att välja bort o såga att en mekanisk lösning är skit för att den inte håller för en viss typ av hantering, då vet jag inte riktigt om man ska hålla på med något tekniskt. Visst en fyrtaktare visserligen vrider inte veven iom att den är gjuten eller smidd beroende på, vid samma hantering, men de blir sprickbildningar som till slut visat sig helt enkelt ge ett brott på utgående axeln vid lagret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Generaliserande? Jag sa ganska specifikt - vålda i ett hopp. Dvs ge fullt innan du sätter ned, ger en enorm kraftöverföring på en splitt sekund - som man är glad om de skickar en rem, drivhjul istället för att vrida veven. Men de händer rätt ofta, det är ju de som skörtat så många 800 maskiner. Samma som kolvbyten kan få en att få enormt massa mil ur en tvåtaktare.

Det ska du inte ta som något annat än upplysning! Bra att veta hur man ska handskas om man vill förlänga livslängden. Sitter själv med insprutade 2-taktare. Och har valt att komplettera med en E tec så småningom. Med ovanstående i åtanke. Det är fortfarande en bättre lösning för mitt användande. Att välja bort o såga att en mekanisk lösning är skit för att den inte håller för en viss typ av hantering, då vet jag inte riktigt om man ska hålla på med något tekniskt. Visst en fyrtaktare visserligen vrider inte veven iom att den är gjuten eller smidd beroende på, vid samma hantering, men de blir sprickbildningar som till slut visat sig helt enkelt ge ett brott på utgående axeln vid lagret.
Ett tips om du har en förkänsla att alltid hålla fullt i landningar är att skaffa ett slirdrev eller en sliraxel som sitter på crossmaskinerna. Sen är inte alla fyrtaktsvevaxlar gjutna eller smidda i ett stycke, många är pressade också.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jag backar tillbaka till ämnet :)

Phazer är en maskin som bör provköras innan köp, inte främst för att hitta specifika fel, utan för att känna om modellen är det du vill ha.


Körställning påminner om en motocross, kan kännas vinglig, men samtidigt rolig. Motorn är svag men på plussidan kommer då driftkostnaderna (framförallt om du servar själv, lämna in för oljebyte så blir totalaffären sämre).

Motorkaraktären/ljudet/kvaliteskänslan/körställningen gör att hela skotern känns annorlunda...minns tydligt den extrema kontrasten när jag under en dag hade möjligtet att växla mellan min riviga crossfire 800 och en Phazer Rtx.

Jag dömer inte ut Phazern, tycker att den har sin charm, men den bjuder inte på den mest upphetsande åkturen. Med en stram budget och fokus på ledåkning hade jag kunnat överväga phazern.