Phazer 2 eller Rave 670-95

lars ostman

Medlem
11 okt 2006
44
0
1
Vikmanshyttan/Dalarna
Halloj,
Letar efter en första skoter för ca 12-18´. Det finns ju en del att välja på.
Har varit i kontakt med en Rave 670, har inte varit och tittat. Säkert en ball maskin med mycket ösa men blir lite sugen på en Phazer 2 då "alla" verkar lovorda dom för bra kvalitet, lätt, billiga att äga, kul. Har jag glömt nåt? Har dock inte kört någon sådan heller.

Kommer mest att köra led, GoCart smidig är roligare än autobahn cruising. Är bägge av samma karaktär men Raven snabbare??

Helt enkelt, vad är det för karaktär på de bägge??:confused:

Vad bör jag kolla på de olika modellerna? Eller är de så gamla att allt kan va slut & säkert är det?

Ojdå, många frågor:rolleyes:
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
raven och phazern e två helt olika skotrar
som lek skoter så e pzan klart roligare hade själv en pz2-91 och den gick både bra och billigt körde en endurotävling med den i 500 klasen jag va den enda som hade en fläkt kyla motor med 20-30hp mindre än mina konkurenter men jag va på andra plats efter första sträckan av 22 styckenmen på andra sträckan blev det ett titt hål i ena kolven pga att jag hade lite små munstycken
pzan e en ulv i fåra kläder vad gäller led smiskning
 

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Jag hade utan tvekan valt Rave 670´in för där händer det lite när man trycker tummen i styret jämnfört med phazern i orginalutförande och vad jag hört så är man mer eller mindre tvungen att trimma phazern för att den ska börja röra på sig. Men jag kan ha fel!?

"IN IT TO PIN IT":D
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
Det som är dåligt med phazern är ju att det är lite att köra med.. dom ä väl på ungefär 54hk medan rave 670:in ä ungefär på 112hk så det är ju väldigt stor skillnad rent effektmässigt.

Rave är ju inte så jättebra i lössnö där ä phazern nog bättre pga låg vikt, Rave drar mycket mer bränsle än phazer:n fast på leden och sjönn har phazern inte en chans mot raven. Om du ska ha nått roligt på leden med lite att gasa me tycker jag att du ska välja lynxen. Men om du vill ha en skoter som är lite billigare att äga, driftsäker och bättre i lössnö men med lite sämre fart ska du välja phazern.
Vad är det för årsmoddel på rave 670:in?
 
Last edited:

lars ostman

Medlem
11 okt 2006
44
0
1
Vikmanshyttan/Dalarna
En 95:a.

"Men om du vill ha en skoter som är lite billigare att äga, driftsäker och bättre i lössnö men med lite sämre fart ska du välja phazern."

Det låter som om den kan va helrätt!
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
Jo phazern är inte alls dum. Å andra sidan är ju inte lynxen helt fel heller men allt beror ju på vad du är ute efter. Ska lägga till att lynxen säkert också är driftsäker men jag tror ändå att phazer är lite bättre på den punkten. Den fläktkylda 480 snurran är ju väl beprövad och sägs ju vara väldigt hållbar.
 

lars ostman

Medlem
11 okt 2006
44
0
1
Vikmanshyttan/Dalarna
Jag såg just att det är en AC Prowler 465 till salu i min region, kollade här på forumet men det var mest frågor på hur man kunde laga dom... Känns ju sådär.

Jag kommer inte att vara ute å köra skotercross eller nåt sånt. Men sen att det kan va kul att ge på någon egentillverkad skogs/sjöbana, men om jag kan köra fortare med Raven så kanske det inte spelar så stor roll. Då är det bättre att maskinen är slitstark, jäkla tråkigt att skruva stup i kvarten.

Trim pipa till Phazer, var köper man sån å ger dom egentligen någon effekt?
 
R

Robin

hade tagit raven pga större användningsområde samt nyare teknik
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Om du tvekar lite på effekten varför inte gå på en exciter då. Nästan samma chassi som phazer bara lite tyngre fast då har du ju lite mer att köra med.

Och va då inte snygg. Så kult snygg som det kan bli tycker jag!!
Kör själv phazer och har hur kul som hälst i skogen med den men blir ju lite trött på isen.


Sen så undrar jag har alla gamm phazrar fläkt motorer? För samtliga exciters är vätskekylda va?
 

jockemeec

Aktiv medlem
20 jan 2008
96
0
6
Arjeplog
Men skärp er! det är vell kalrt att du ska ha en rave klart bätre enligt mig då, ful är den men har ett jävlla drag. Och om man nu ska ta sig i snön så varför inte förlänga??
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag skulle valt phazern, sen lagt ut de pengar som blir över ifall du nu skulle köpa en lyynx o modda den.. =)

Dom blir riktigt fräna o roliga då, sen kan du få mycket hjälp på forum häromkring ang trimmning o diverse..

Men kanske för man är lite yamma fantast..:eek: