Peack 2.5 eller challanger extreme 64mm ???

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Ja nu är det dags för mattbyte då det är lättare att räkna kammarna som är kvar än de som är borta. Men då är frågan vilken matta ska jag lägga ? Kör en summit 800 xrs 2007 och orginalmattan kommer inte på fråga. Så det står mellan Peak 2.5 Multiduro och Challanger Extreme båda med 64mm kammar men vilken är bäst i djupsnön ?
Är också sugen på att byta framvagn och undrar då om det är nån som har lagt skinz framvagnen på en rev här? (36" bred och 10cm framflyttad är den väll) och är det bättre jämnfört med en vanlig 36" framvagn?
Tack på förhand !
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Nu har jag inte provat extrememattan, men peak 2,5 har jag på min maskin. Det första jag kan säga är att multiduron är värd dom extra pengarna. Den vanliga är helt enkelt för hård så halvkammar släpper längst sidorna. Multiduron har bra hållbarhet.

Upplevde ett otroligt fäste på lite fastare snö och rullekörning är inta problem om man nu skulle gilla sånt.
I lösare före tycker jag mer den skottar och gräver än kommer upp och flyter på snön, nu har väl delvis det också att göra med att jag har en assault (brantare vinkel på skenorna).

Överlag är jag ändå nöjd då den funkat betydligt bättre än min standardmatta men skulle jag byta matta idag så hade jag nog valt att prova extremen istället för en till peak.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Mycket bra att du skapade denna tråd ErkkiT, är också nyfiken på hur dem uppför sej i lössnö?
Fler som provat någon av dessa mattor?
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Har en extrem på min m8a och är hur nöjd som helst! Om jag jämför mot kompisens 155 assault med peak så är det väldigt lika driv i mattorna utom på våren då tog jag mig längre. Om det var för det är olika skotrar eller om det berodde på att peak 2,5an va väldigt sliten efter en säsong vet jag ej. Jag skulle då köpt challanger extremen utan tvekan för att den håller jävulskt bra och jag tycker den käns lättdriven.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Challenger Extreme är riktigt bra i lössnö, snäppet bättre ren lössnö åkning än Peak skulle jag vilja påstå, och håller fantastiskt bra. Men kammarna är relativt mjuka, därför tappar man rätt mycket fäste mot våren när snön blir hårdare.

I vårföret är väl Peaken i princip oslagbar, det är helt otroligt vilket bett där är i den mattan, men hållbarheten är värdelös i jämförelse med Challenger Extreme. Räkna inte med att den håller längre än en säsong om du kör mycket.

Men då har jag ingen erfarenhet av multiduron, det är fullt möjligt att den håller bättre.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Okej efter att ha läst det här sista nu så lutar det lite mindre åt peaken. Men nu är det ju såhär att min skoter är 151" och mattorna finns som närmast i 154" passar det ändå??
Om inte hur mycket måste man göra för att få det att passa? :confused:
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
lånar tråden och frågar ni som har prövat både peack mattan och powderclaw, vilken tycker ni skottar bäst ? :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Gör ingenting, blir bara lättare att bryta ikull :)
Jaha okej :)

Kom på när jag kollade i ski doo's katalog idag att jag hade ju kunna sätta mattan som sitter på nya summit 800orna kanske, 63,5 mm PowderMax 2 flexedge. Men har googlat lite lätt och inte hittat nått ställe som säljer dem ???
Måste man köpa ifrån ÅF isåfall och så undrar jag om det är nån märkbar skillnad med flexedgen jämnfört med tex Extremen ? :confused: har också mina funderingar över hållbarheten på mattorna. Finns väll säker flera här på forumet som har 13s summit och kan säga en del om mattan ??

Och tack för bra respons på tråden!:bigsmile: