PCV mappning - RMK800 '10

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Tänkte klämma i en PCV för att få bättre nattsömn.

Finns det nån lämplig pcv mapp för en '10 eller måste man göra nåt själv? Ser att det i USA verkar köras med tex Stoutner mappen och 2010 map i ecun men är det samma motor mapp som vi har här i sverige?

Om man nu bestämmer sig för att göra en mapp själv - hur mycket och vid vilket varvtal och spjäll öppning ska man lägga på bränsle? Verkar ju vara "mellanregistret" som ska ökas men vad är då det?

Ingen som sitter på ett knippe olika mappar som är sugen att dela med sig? Alla trådar jag har hittat är ju jättegamla och de som skrivit i dem har inte varit inloggade på superlänge - tänker att nån kanske har en bra mapp liggande ändå?

Motorhuset hade inget de ville sälja till en 2010 utan tyckte att det "ska" gå bra utan pcv men den är "nog" mager på mellan reg.

Har en PCV med SLP mappen men det känns som att den kan vara väldigt fet med 2010 i motor ecun. Eller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det som är lite lurigt på dessa maskiner är att veta vilken mapp som ligger på den nu, så de färdiga mapparna kan se lite olika ut beroende på vilken grundmapp man har, har för mig att även scandinavien fick en helt egen mapp till dessa och den ska väll egentligen inte behöva ändras något.
Mellanregister kan man säga är ungefär 5500-7500varv dvs i det område där pipan inte fungerar så optimalt.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Jo, så är det nog. Jag tänkte därför ta en känd mapp typ stoutner, som många jänkare säger funkar med jänkarnas 2010 mapp (som antagligen inte är samma som scandi då) och bara kolla hur fan den går med det... Typ backa av nån procent OM det känns uppenbart knasigt med den.

Men som sagt, sitter nån på en mapp så mottages den varmt. Har som sagt slps mapp men den ser lite väl meckig ut... +28% I vissa punkter känns lite väl faktiskt.