Patriot 850 2020/21 funderingar

strompa

Medlem
30 nov 2008
46
0
6
boyn
Några uppdateringar motormässigt mellan 20/21 850?

Någon som vet vad som diffar mellan Quickdrive2 vs QD från 2020 (Någon som har koll på bytesintervall samt behövs specialverktyg för byte?)

Går det ställa om boggiedämparna för att minska/ta bort glappet från högstaläget när man lyfter bakbågen till där den sätter sig (velocity)

Kan man sätta dit en pipa utan att göra något med mappen eller pc5 (den nyaste "mars" mappen alltså)

Pipa och trailburk köpes om någon har till övers.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Testkört nya mappen lite idag på min -19. Måste säga att nu går den som jag förväntade mig att den skulle göra när jag köpte den ny ifjol, det finns liiite fet gång kvar på smygkörning men annars känns den riktigt bra nu. Startar avsevärt mycket lättare rent generellt men framförallt när motorn är riktigt varm.
 
Reactions: strompa

strompa

Medlem
30 nov 2008
46
0
6
boyn
Testkört nya mappen lite idag på min -19. Måste säga att nu går den som jag förväntade mig att den skulle göra när jag köpte den ny ifjol, det finns liiite fet gång kvar på smygkörning men annars känns den riktigt bra nu. Startar avsevärt mycket lättare rent generellt men framförallt när motorn är riktigt varm.
Okej kul att höra att du är nöjd, det låter ju väldigt lovande!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Går det ställa om boggiedämparna för att minska/ta bort glappet från högstaläget när man lyfter bakbågen till där den sätter sig (velocity)
"Sag" har i princip inget alls att göra med dämparna, det är fjäder-, och geometriberoende.
För det första så är skotern byggd för att ha ett viss sag, tar du bort det helt kommer den antagligen bli jävligt särskild att köra. Sen så, är man tung så får man byta fjädrar, gissningsvis kör mer än hälften av alla omkring med fel fjädrar.... men det är väl roligare köpa dekalkit antar jag

Sen så beroende på hur boggin är konstruerad så behövs i princip att den är helt stum bak för att den inte ska gå ihop alls/väldigt lite då du kliver på. Detta beroende på att saxen, (nedersta ledade delen i baksvingen), under början av hopfjädringen vickar fram och tillbaks och genom detta ger skotern möjlighet att sjunka ihop lite utan att bakfjädrarna nästan påverkas alls. Det är först när saxen hittat "rätt läge" som fjädrar och dämpare börjar tryckas ihop.
I teorin skulle det antagligen gå att borra nya hål i boggiskenorna och flytta bak saxens infästning lite och bli av med en del sag, men vet man inte vad man håller på med så är det fullt möjligt att man river sönder något dyrt utan att lyckas förbättra något.
Äldre ProX/R boggis, och antagligen IQ/R i modernare tid hade flera hål förborrade i skenorna från fabrik och det gjorde rätt stor skillnad när man flyttade saxen mellan de olika hålen.
 
Reactions: Bola

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Nackdelen också med att inte alls ha något sk. sag, exempelvis att du flyttar bak saxen är att du lär få extremt hårt skidtryck. Men det finns ju givetsvis en gräns för hur mycket. Har man extremt mycket så är förmodligen bakre dämpare säck pga gas som läkt över i olja eller annan orsak. Men lite ska alltid finnas.
 

strompa

Medlem
30 nov 2008
46
0
6
boyn
Okej, bra input, man var lite fundersam för evon den har inte en mm den är verkligen stum.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Precis och det är anledningen till att dom är så hemsk att köra enligt mig. Går inte att köra rakt fram med lite/ingen gas i lössnö och ännu värre om det är en liten skorpa på snön.
 
Reactions: Bola