Passar Xlt 600 i rxl 650?

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hej.
Passar xlt 600 motorn "bolt on" i rxl 650 chassiet och kan jag ta variatorn från rxl 650 till xlt 600 motorn?

Tacksam för snabbt svar

MVH Glenn

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Det passar inte "bult on" i motorfästerna, men det krävs inte alls mycket för att det ska passa! Ja, variatorn passar :)

R

Robin

Blocket är ju säkerligen inte det samma, men du bör kunna använda XLT600 motorn motorfästen o dyligt, bara montera fast motorn/motorfäste på rätt plats i hålen på PTO sida (variatorsida).
Därefter måste du möjligtvis borra nya hål för motorfästen på MAG sida men det ska inte vara några som helst problem att få det linjerat och bra i och med att du kan använda std. hålen för motorfästena på PTO sida.

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej. jag ska höra med han som säljer motorn om jag kan få med motorfästena..

Om jag använder orginal rxl 650 motorfästet vid variatorn kommer inte motorn snett endå fast jag har moterat motorn i orginal hålen på variatorsidan om man gämför mellan variatorerna?
För rxl motorn kanske är längre från fästet till variatorn än xlt´n?

Så att jag inte sliter rem..

Men annars är det inte nå större bekymmer det är bara att jag vill att det ska gå någorlunda fort o fixa efersom jag vill ha in bilen i garaget!!!

mvh glenn

R

Robin

Det tror jag inte, varenda motor jag dumpat ner i indychassit har linjerats bra när jag använt orginal hål för motornfästen samt orginal motorplatta för skotern på PTO sida.
Men det ser du ganska snabbt om variatorerna inte linjerar och det är inga problem att rätta till det.

Det jag kan tänka mig kan vara skillnaden mellan 650 och xlt motorplatta kan ju vara det att de inte har lika långt mellan hålen för blocket på motorplattan.
Det fixar du också lätt genom att tex montera motor i de främre hålet och se hur pass slak/spänd remmen är, passar de inte så monterar du motor i det bakre och ser om det blir bättre. Sedan borra nytt hål för de som inte passar.

R

Robin

Det märker du garanterat genom att remmen antingen är så slak att du inte får den lagomt spännd trotts att den ligger perfekt i sekundären eller att den är så spänd att du inte ens kan spänna den så remmens överkant ligger jämns med sekundärens kant.

R

Robin

Många har olika tankar om det hela, jag kör med remmen så den kant i kant med sekundärens kant..

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej får prova mig fram då.
Nu är jag klar med alla mina dumma frågor men kanske dyker upp fler när jag köpt motorn..

Finns det något speciellt på just xlt 600 som brukar vara dåligt som jag ska titta eftra nog på? packboxar är bytt

mvh glenn

R

Robin

Jag tycker personligen att det är en skit motor..
Men finns inte så mkt att kolla efter utan att öppna motorn.
DVS komp, att vattenpumpen cirkulerar osvosv.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Skitmotor kan jag inte riktigt hålla med om :hmmmm::D
Dock är ju vevaxeln ett problem om man börjar ta ut allt för mke ur motorn och ligger på högre varv.. Fråga om det har varit upp någon gång, och kolvbyten, sprickor i insugningsgummin m.m .