Passar MPEM box från rotax 01 till rotax 02??

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Skulle en mpem box från en mxz 600 01 passa till min lynx enduro 600sp 02?

Tänkte eftersom det sitter väl samma motor i dessa? :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Frågan är om båda maskinerna är utan höjdbestyckaren? Jag har en svag aning om att Lynxen inte har höjdreglerins bestyckare vad den nu heter på skidoon (DMP?) Säkras är ivf att skaffa box från skiido som har samma system som din motor. Skidoo har ju både med och utan denna DMP reglerare ber på modell men det har jag ingen koll på. Kolla just mxz 600 01 i partfinder sprängskiss så ser du om den har samma system som din.

Nu kan det tänkas att skidoo kör samma mpem box både med och utan höjdbestyckare men det syns isåfall i deras partfinder sidor och gör dom det är risken stor att den även passar din motor.

hoppas någon vet mer exakt
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Var bara beredd på att få med dess nyckeln också. Tror att det skulle funka men för säkerhets skull slå en signal till din lokala ski-doo/lynx handlare
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om man inte får med dessnyckel får man koda om dom, men det kostar ju en slant också. En trodde att ski-doo kunde ha en annan tändkurva. Får väl hoppas på att det är statorn som är fel på min då för den är ju lite lättare att linda om.. Har inte hittat någon mpem box som är speciellt till enduro 600sp 02.

Fick ett artikelnummer av en som hjälpte mig och när man sökte på det så kom ski-doo fram istället, så man tycker ju att det borde passa.
 
R

RevMan

Även om det är likadana boxar så måste du ställa tändningen när du byter box.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, hur ställer man om detta då? har inte lust att köpa en ny box för dryga 6000:-

Trodde det skulle vara ungefär samma då det sitter samma motor i ski-doon och lynxen.

Vad kan hända om man kör med en box som har annan tändkurva?

Jag fick ett artikelnummer på lynx mpem box, och när jag googlar på det så kommer det upp till ski-doo mxz.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Okej, hur ställer man om detta då? har inte lust att köpa en ny box för dryga 6000:-

Trodde det skulle vara ungefär samma då det sitter samma motor i ski-doon och lynxen.

Vad kan hända om man kör med en box som har annan tändkurva?

Jag fick ett artikelnummer på lynx mpem box, och när jag googlar på det så kommer det upp till ski-doo mxz.
Om du behöver ställa om tändläget så är det en aning bängligt då man endera måste sätta dit en tändkil som är förskuten några grader senare. Man kan köpa en trimkil och vända den bakvägen eller slipa bulthålen ovala för picuppen och flytta hela den.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Fattar inget av detta med el ;s

Vad kan hända om man kör med en annan box som har en annan tändkurva?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bulthålen till pickupen är redan ovala på Rotax, iallafall på -04 reven jag hade förut, samt på -99 670HO som jag har i Lynxen. Man mäter in tändpunkten mellan pickup och markeringen på svänghjulet manuellt med hjälp av tex skjutmått. Så det är ganska enkelt att backa/"framma" tändningen, bara man har måtten från tillverkaren. Och dom har jag tyvärr inte...

Som jag skrev tidigare, hittar du en med samma artikelnummer så är det bara att köpa, även om den suttit på en Ski-Doo. Rätt artikelnummer = rätt tändkurva.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Ah okej tackar :)

Han som har skotern nu hade mätt statorn och den hade gett ut 12? nånting, vet inte om det är ohm lr volt.

Han fick låna en box igår men det var ju naturligtvis en med 6st kabel anslutningar och jag har bara 4st.