Passar främre Öhlindämpare för Viper på MM?

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Är det någon som vet om främre Öhlindämpare för Viper går att sätta på en -00 MountainMax? Eftersom det är Piggyback misstänker jag att det blir trångt, eller är det någon som vet???

//R
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Passar gör dom, däremot är dom en aning långa för en MM, eftersom den har smalare spårvidd. MM:en kommer att bli väldigt hög fram med dom dämparna.
 

Bridgeman

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Menar du centrumdämparen (boggie) eller framvagn??

Har då kört MM med piggydämpare i framvagnen 2år utan problem...
Varför skall dom ej rymmas :confused:

Öhlins fram gör en enorm skillnad, minst lika mycket som öhlins i boggien :D :D
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Visst ryms dom, inga problem där. Både 36:eek:r och 46:eek:r piggyback ryms fint, däremot är frontarna från en Viper som sagt lite långa för en MM med smal spårvidd. Blir lite knepiga vinklar på framvagnen eftersom ride heighten ökar. Men jag vet folk som har åkt med långa frontare på MM, och funkar gör det även om det kanske inte är optimalt på en smal framvagn.

(Eftersom han pratar piggyback så tvivlar jag på att det är centerdämpare han menar)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ekholm skrev:
Visst ryms dom, inga problem där. Både 36:eek:r och 46:eek:r piggyback ryms fint, däremot är frontarna från en Viper som sagt lite långa för en MM med smal spårvidd. Blir lite knepiga vinklar på framvagnen eftersom ride heighten ökar. Men jag vet folk som har åkt med långa frontare på MM, och funkar gör det även om det kanske inte är optimalt på en smal framvagn.

(Eftersom han pratar piggyback så tvivlar jag på att det är centerdämpare han menar)
Du har helt rätt Ekholm. Jag pratar framdämparna och inte centerdämparen.
Jag ringde och pratade med Reveljen om detta och han sa att eftersom Viperdämparna är 40mm längre än MM dämparna så kommer du att ha drygt 30% av fjädringsvägen "förspänd" redan och är då fjädrarna i bra skick så får du en järnsäng fram... och det är EJ ett alternativ.
Dessutom får jag ju ett ruggigt skidtryck pga att framvagnen kommer att vara högre än std. EJ ett alternativ det heller.

Mao är det bara att spara och köpa Öhlindämparna som är avsedda för MM till en kostnad av 6.500 kr.
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Ett alternativ skulle kunna vara att du köper Viperdämparna, men använder en progressiv fjäder med mera "sag". På detta vis så sänker du ride heighten lite. Lämpligt skulle kunna vara en Viper eller sx-R originalfjäder. Som sagt så vet jag folk som har åkt med långa dämpare på MM, och dom har tyckt att det har funkat bra, men teoretiskt sett så stämmer allt som Sven-Erik sa till dig.
 

olsson#33

Ny medlem
12 okt 2004
4
0
1
Kalix
Den du antagligen tänker på hade ju(Danne på Yamahacenter lule gjorde det) kortat sina "långa" 46or lite men på ett enkelt sätt me nån sorts bricka i cylinderröret så den bottna mekaniskt. D e ju dom ja ha på rcrn å d var bara att kasta bort dom så blev d fullängd.
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
olsson#33 skrev:
Den du antagligen tänker på hade ju(Danne på Yamahacenter lule gjorde det) kortat sina "långa" 46or lite men på ett enkelt sätt me nån sorts bricka i cylinderröret så den bottna mekaniskt. D e ju dom ja ha på rcrn å d var bara att kasta bort dom så blev d fullängd.
Ja, det stämmer, fast jag har sett flera andra MM med långa frontare som har varit okortade. (Dock inte Öhlins, utan worx och Viper original)