Panther lång 84 - drivhjul axel bort

Kokesh

Rookie sledder
22 jan 2018
14
0
1
28810

Jag har lite problem. Drivaxel kommit ut från vänster sida. Jag måste körde över något presening, den var rullad på hjulen. Skoter sitter ute i snö. Är detta något jag kan fixa på plats, eller måsta jag dra skotern till vägen, lasta och laga i servis?
Är det möjligt att dra den med den här problem? Jag kan ställa den på neutral om det hjälper.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jissses de va riktigt illa!!! Du måste bärga den på släde den kräver omfattande jobb de kan va så illa att du måste skrota den. Risken är att chassit är trasigt vid infästning drivaxel och drevhuset + drev kedja kan va helt väck.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Ojdå.
Som föregående säger:
Det där är inget som lagas på plats, tyvärr.
Stor risk för följdskador på chassit och/eller kedja/drev/växellåda/axel även om transmissionen kansle är andra sidan av axeln.

Med en stor skopa tur kanske den med större våld kan pressas upp på plats igen, och sedan bogseras. Men skador är det/blir det, så det är nödlösning för att få den till väg, och sedan är det färdigt med den. Men det kan det vara ändå....

Lastas på släde och släpas upp på vagn och transport till garage är väl enda lösningen om den inte redan är skrot.

Lyckas du inte nu, kanske du måste ta hjälp av lokal person med traktor eller fyrhjuling med vagn när snön gått bort.
Mattan kan inte snurra runt, så bakändan måste upp från marken. Kanske går att montera skidorna bakfram så den kan dras med upplyft bakdel bakläges med skidorna på marken.
Eller en kraftig maskin som drar och så får bakdelen släpa bäst den vill. Men då blir den nog aldrig skoter igen. Men bort från skogen iaf.

Står den på sjöis måste den släpas bort pronto. Även på myr bör den till fast mark innan tö.