Pantera 800 -02

Jockewi

Välkänd medlem
13 aug 2009
126
0
6
Sundsvall
Hur är denna skoter? Funderar på en så jag vill gärna ha era synpunkter, är det något att ha? Någon som vet av kända problem, vad ska man kolla efter?
Har en polare som hade en ZR - 02 EFI som det varit mycket krångel med, är det samma typ av system eller är det annat på Panteran?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Dessa 800 & 900 twin motorerna är ansedda att vara tillförliga och bra konstruktioner.

EFI är praktist och enkelt i de felsta fall. Däremot anser jag att kunskapen och förståelsen av dessa system och felsökning är generellt låg. Hos medel mekanikern / hemma mekaren. Det krävs viss förståelse för att felsöka och laga ett elektronisk styrsystem riktigt.
Att den aktuella generations BEFI (batterilösa EFI) skulle vara generellt dålig har inte jag hört/läst något om. (Även om Panteran har batteri och elstart osv.) Ser ingen anledning till oro.

Panteran har jag provat i motsvarande årsmodell men det var någon mindre motor. Hade jag behovet hade jag gärna haft en pantera. Den är ju praktisk med pickup dynan och packethållaren. Bekväm med värmare både här och där. Går använda med familjen och lite snabbare ensam åka. En klart intressant sport-touring skoter.

Annat än att kolla det vanligt kan väl kanske just all extra utrustning kan vara något att prova. Elstart, Hantagsvärmare...
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Har haft en Pantera 800 -02 och och en zr 800 -01
Likadana motorer fast panteran hade efi
Du kan lugnt köpa en sån förutsatt att den är i bra skick förstås.
Inga som helst problem med Efi:n, har aldrig hört talas om att det ska vara några problem. Din polare hade nog bara otur.
Efi:n fungerar även utan batteri.
Kolla att apv:n fungerar, att vajrarna är hela.
Kedjan är också viktig att hålla sträckt men är den servad enligt intervallerna så är ju sånt gått igenom.
Men annars så är det en komfortabel familje maskin med bra effekt, man får groteska skidlyft som imponerar på den mest tonårsstinne slutburks-rev åkaren
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
130 mil på en sån är ingenting
oljepumpen drivs via ett drev.
är väl inga superdämpare på en pantera, ryde fx dämparna går ej att renovera men har den gått 130mil så ska det väl inte vara nå problem
men kolla så allt funkar, handtagsvärmare mm
batteriet kan vara slitet om den har gått lite och det är gammalt
 

Jockewi

Välkänd medlem
13 aug 2009
126
0
6
Sundsvall
Vad skulle ni kunna tänka er lägga på en Pantera EFI -02 i bra skick, fullutrustad som gått ca 130 mil?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag skulle kraftigt ifrågasätta milen till att börja med. Räkna med att den har gått normalt varje säsong för 130 mil låter inte rätt.
Är det inte gjort innan så kanske du har ett kolvbyte framför dig. Inga jättepengar men en del jobb.
Byte av insugsgummin och annat som blir gammalt kanske du måste göra i vilket fall.
Dämparna måste du kolla noga för jag tror som sagt inte helt på att den gått så kort. Blir dyrt med nya. Boggilager inte svårt att byta och kostar inte mycket, men känn på hjulen.

Pris, jag tycker de där står alldeles för högt på Blocket. Är den riktigt fin, om du trots allt kan tro att den bara gått 130 mil, och inte i behov av något fix alls så kanske 45.000 kr? (Jag vet att de står högre än så i annonserna, hur många får sålt maskinerna för 55-60k?)
 

Jockewi

Välkänd medlem
13 aug 2009
126
0
6
Sundsvall
Okej, vet att 130 mil låter lite men jag är ändå 99% säker att det stämmer då ägaren bor i sthlm och har endast kört vid 1 tillfälle de 2 senaste säsongerna. Man kan också se på bilderna på ex. pipan och i motorrummet att den har gått extremt lite. Men om den har gått 130 mil, då kan väl ett kolvbyte inte vara aktuellt?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Det behövs inte kolvbyte efter 130mil på en suzuki 800 twin.
Det är en av arctics genom tiderna bästa motorer, man kan köra 1000mil utan att byta kolvar i en sån motor.
Kolla att kompressionen är jämn på båda cylindrar.
Kolla även noga undertill om den har gått i snöfattiga delar av Sverige.
 
B

Biosteel

Det behövs inte kolvbyte efter 130mil på en suzuki 800 twin.
Det är en av arctics genom tiderna bästa motorer, man kan köra 1000mil utan att byta kolvar i en sån motor.
Kolla att kompressionen är jämn på båda cylindrar.
rock on :rock: stämmer kanon bra. håll efter gör service osv så slipper du kolvbyte lr några andra dyra ras inom dom närmaste 100 milena det går jag i god för. :hello:
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det behövs inte kolvbyte efter 130mil på en suzuki 800 twin.
Det är en av arctics genom tiderna bästa motorer, man kan köra 1000mil utan att byta kolvar i en sån motor.
Kolla att kompressionen är jämn på båda cylindrar.
Kolla även noga undertill om den har gått i snöfattiga delar av Sverige.
Nä givetvis förutsatte kolvbytet att den gått längre än 130 mil.