PANIK!!

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Detta är allvarligt! Det verkar som om snön och skotersäsongen är på väg rakt ner i backen. Det smälter hejdlöst fort. Tror knappast att det är möjligt med en skotertur i Luleå skärgård kommande helg. Har någon varit ute längs islederna under veckan? Hur mycket ovanavatten är det?:confused:
 

revrally

Medlem
7 mar 2007
18
0
1
luleå
Vad har du för någon skoter?
De är ju nu det börjar bli kul!
Men om du inte gillar vatten å blötsnö kan du ju alltid åka en bit uppåt, Fortfarande nattkallt i Kåbdalis å i exempelvis Årrenjarka/Kvikkjokk är de uppemot 150cm snö...

Men har du en tung touring så kan de bli problem oavsett var du åker.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag har då varit och åkt på sjöar, i förgår gick det bra. Men igår så gick mellanisen igenom som ingenting och sen är det lite öppet lite här och där.. Dock bara små, små hål än sålänge.. Men blöt är det, blir blöt som fan när man är ute! :p

Dock så kan vi nog räkna med att säsongen är mot sitt slut tyvärr! :(
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
det verkar som att det ska bli minusgrader till helgen iaf söndag. -2 söndag,-3 måndag,-3 tisdag.. får hoppas att det blir så ! ((LULEÅ))
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Detta är allvarligt! Det verkar som om snön och skotersäsongen är på väg rakt ner i backen. Det smälter hejdlöst fort. Tror knappast att det är möjligt med en skotertur i Luleå skärgård kommande helg. Har någon varit ute längs islederna under veckan? Hur mycket ovanavatten är det?:confused:
Om det blir minusgrader nu på söndag som prognosen utlovar, så är det absolut inga problem att köra på isarna. Däremot så kommer det att vara riktigt hårt underlag, så det kan bli problem med varmgång för vätskekylda maskiner utan isrivare.

Dagens observation då:...
Isarna har ca. 25cm snölager ovanpå, som nu förstås sjunker ihop allt eftersom, men det är inget "ovanvattn" eller flövatten, annat än just vid stranden. Däremot slår det igenom obönhörligt överallt utom efter just strandkanten, eller väl uppkörda skoterspår.
Inte så muntert alls att ploga sig fram i sörjan med krypfart.
Tur man kör en Lynx i allafall så man slipper fastna. :D

Det blir ett djupt spår med snösörja efter maskinen om man inte kan hålla rejält hög fart, som en mxz "räv" som jag såg idag, men han såg ut att vända efter en stund. Blev väl för blött kanske?
Körde alltså runt Lövskär o Hagaviken idag, så jag fick en uppfattning om läget där. Hur det ser ut på andra håll runt stan vet jag inte. :p
 
R

Robin

Uppe i Kiruna har asfalten kommitfram på gångstigarna, där solen ligger på. samt så kan man skymmta lite gräs på fåtal ställen. Men det finns fortfarande mycket snö kvar och det är natt kallt och dagar då solen inte syns är det även -grader ute. Men jag har hört att det fortfarande ska vara massiva mängder snö upp mot Riksgränsen osv.

//robin
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Blev nytt försök att köra ut på isarna idag. Det var i princip inga genomslag alls, i allafall inte så det störde. Gick fint o köra med långbandare. Hur det går med en "skarasåg" vet jag inte, men får det bara vara nattkallt så drar det ihop snön bra. Ligger lite vatten mellan snön o isen än.
 
E

ejwbegysv

Har haft en underbar helg i helgen... 80-90cm med snö.. skare och 20 cm puder ovanpå.. de e fint d...
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Här i kiruna lever fortfarande säsongen :D kom till och med snö i helgen :) är väll minst 1 månad kvar å köra (förhoppningsvis). Förra året körde jag sista turen under första maj helgen :) Dock så har ju isarna varit sämre detta år så vi får se hur de går
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Jimmy Staff (Eller någon annan)
Du åkte väl förbi Sälen på väg hem, Hur ser snötillgången ut i sälen, dvs uppe runt högfjället osv är det åkbart fortfarande? Vi skall upp och åka lite slalom med ungarna nu i veckan, tänkte ta med skotern för en sista tur men är det värt det?

Mvh
Thomas
 
E

ejwbegysv

Jimmy Staff (Eller någon annan)
Du åkte väl förbi Sälen på väg hem, Hur ser snötillgången ut i sälen, dvs uppe runt högfjället osv är det åkbart fortfarande? Vi skall upp och åka lite slalom med ungarna nu i veckan, tänkte ta med skotern för en sista tur men är det värt det?

Mvh
Thomas
Vi åker via Särna-Mora så vi kör ej över Sälen... Men det går säkert att åka där fortfarande om det inte blir regn och sånt...

Annars lämna skidorna hemma och kör de extra milena till Gördalen och åk skoter ist..
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
var upp i stugan i helgen i oviksfjällen och körde vi hade c:a 60-70 cm sedan så snöade det under helgen typ 20cm och var -4grader så hoppas det fortsätter lite till så kan man åka upp varje helg i 4veckors tid till ;-)
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Tack för svaret, ja om jag fick bestämma så kanske det skulle bli skoteråkning framför skidor och gärna upp till gördalen en sväng... Men det finns tyvärr många viljor. :rolleyes:

PS Hur långt med skoter är det mellan sälen och gördalen, för visst finns det väl led den vägen?

//Thomas
 
E

ejwbegysv

Tack för svaret, ja om jag fick bestämma så kanske det skulle bli skoteråkning framför skidor och gärna upp till gördalen en sväng... Men det finns tyvärr många viljor. :rolleyes:

PS Hur långt med skoter är det mellan sälen och gördalen, för visst finns det väl led den vägen?

//Thomas
Hej..

Jo det finns led mellan Sälen och Gördalen... Men jag rekommenderar ingen att ta den leden då den är fruktansvärd. Kommer ej ihåg riktigt hur långt det var men tur och retur Gördalen - Sälen tar hela dagen...