packpulka

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
jag tänkte bygga mig en packpulka nu innan säsongen börjar men har inte hittat riktigt rätt modell så om ni har några bilder eller länkar till sidor så posta dom här.
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
den med 2 scanbackar var ju intressant, men tänkte modifiera med fjädring kanske. vart kan man köpa scanbackar med lock eller likn rejäla plastlådor,har tittat lite på jula men tycker deras ser lite veka ut, dom skall ju ej gå sönder i kylan om den tippar.
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Fjädring på en packpulka kan göra den mer instabil, den gungar fram bakom skotern. Jag har aldrig saknat fjädring på min, men det är ju individuellt hur man vill ha det. Scanbackar köper du på tex Laitis.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Material val......

johnnype skrev:
Vart kan man köpa sk SCANbackar med lock eller likn rejäla plastlådor,
har tittat lite på jula men tycker deras ser lite veka ut,
dem skall ju ej gå sönder i kylan om den tex. tippar.
Veka eller inte veka spelar inte så stor roll...
Det är i vilket plast material de är tillverkade i som avgör om de pallar med kyla eller inte !!
 
E

Ej medlem/Inloggad

leijon skrev:
Fjädring på en packpulka kan göra den mer instabil, den gungar fram bakom skotern. Jag har aldrig saknat fjädring på min, men det är ju individuellt hur man vill ha det. Scanbackar köper du på tex Laitis.
Jag anser att det är precis tvärtom. Kör du på en sten i 100+ så slår i regel en ofjädrad kälke runt, men en fjädrande håller sig på alla två !
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
En avfjädrad blir väl lite tyngre med tanke på att man alltid jagar vikt när det handlar om skoter och sen är jag så less på plastbackar som blir ful ganska fort så nu undrar jag om det inte finns i polerad flygplansaluminium att köpa och om det finns så är väl dom dyr men håller sej snygg längre.
 
E

Ej medlem/Inloggad

jammen600 skrev:
En avfjädrad blir väl lite tyngre med tanke på att man alltid jagar vikt när det handlar om skoter och sen är jag så less på plastbackar som blir ful ganska fort så nu undrar jag om det inte finns i polerad flygplansaluminium att köpa och om det finns så är väl dom dyr men håller sej snygg längre.
Viktskillnaden mellan en Plast- eller Aluminiumbackar är nog ringa. Sedan så undrar jag om inte Alu-backen blir fulare fortare än en dito i plast.
 

Johanfredrik

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Allmenne forumet

Hei !
La merke til innfestingen av skibenet oppe i rammen , kan være verdt å merke seg at det blir veldig harde påkjenninger her når skavler og stein forseres i fart og gjerne med litt vekt oppi kjelken . En kompis hadde fått laget noe lignende med firkantprofilert stål - kraftig dimensjonert - men etter en halv vinter knakk beinet rett av etter å ha møtt en skareskavl . Kan jo være materialtrøtthet etter mange smeller etterhvert men han har ihvertfall kommet til den konklusjonen å sveise på et skråstillt stag fram og opp for å unngå det samme i år .