packningar & variator

kungaz

Medlem
4 jan 2008
42
0
1
Undrar om de är packning mellan motorblocken på ext 580 -96 motorn. de finns inte att beställa på rinab iallafall. och där ska jag också beställa kolv och cyllefotpackingar så då blir de billigt så jag vill inte beställa från något annat ställe för de blir så dyrt. så om de nu finns en packning där och som jag måste byta så undrar jag om man skulle kunna göra en egen av att bara smeta dit packnings massa? Och hur får jag bort variatorn på den? är det någon slags avdragare? issåfall vad för nån? för man måste tydligen få bort den för att komma åt en järnplatta som måste skruvas bort och som sitter fast med skruvar i båda motorblocken. så då måste jag få bort den innan jag kan klyva motorn. jag är 14år så jag vet inte riktigt hur man får bort en variator^^
Tack på förhand!
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Det brukar inte sitta nån packning mellan blockhalvorna.
Jag brukar smeta ett tunt lager Gul Permatex imellan och sen vara noga med att dra bultarna i rätt ordning och med rätt moment.
Sen för variatorn bör du ha en avdragare, vet inte vilken modell du behöver(kolla med RINAB), annars finns det tips här på forumet hur du kan ta lös den med hjälp av olja och en bult (SÖK)
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
gul permatex är en typ av packningsklister som egentligen skall användas ihop med begangnad originalpackning som förstärkning
problemet med att ha den mellan blockhalvorna är att den bygger lite och det gör att om man har otur kan lagrena snurra i blocket
sedan skulle dom inte lära ut fel på servicekurserna heller där dom varnar väldigt skarpt för att använda permatex,silikon,packning på tub och dyl.