Packning runt drivaxeln

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Håller på att byta matta på IQ:n. När jag tryckt i drivaxeln och monterat lagret på variator sidan så fick jag se att jag förstört packningen/tätningen lite på kedjehussidan, den som sitter längst ut mot mattan om man säger, runt drivaxeln.
Hoppas ni förstår vilken jag menar.

Går det att trycka dit den så bra de går och köra så eller är det livsviktigt att den är hel och fin ?
Är den till för att de inte ska tryckas in vatten i kedjehuset eller ? isåfall låter den viktig.

Kanske är dumma frågor men jag sitter och är knäckt pga att ja ska upp till stugan imorgonkväll och börjar nu misstänka att de kanske inte blir nått pga den där tätningen.

Tacksam för svar :)
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Packningen har inte som uppgift att hålla kvar oljan som jag kan förstå. Den sitter ju bakom ett lager och där finns ingen olja. Däremot hindrar den smuts och vatten från att komma in i lagret, och det kan ju bli ganska skitigt där.

Hur skadad är den?
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Packningen har inte som uppgift att hålla kvar oljan som jag kan förstå. Den sitter ju bakom ett lager och där finns ingen olja. Däremot hindrar den smuts och vatten från att komma in i lagret, och det kan ju bli ganska skitigt där.

Hur skadad är den?
Ja de har du nog rätt i. Packningen är ganska rejält skadad såg ja idag, "fjädern" i packningen har åkt ut runt hälften. Men jag har beställt nytt, som jag förhoppningsvis får imorn. Så de löser sig nog :)

Tack för svar !