Packkälke

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det diskuterades i en tidigare tråd vilken packpulka som var bäst och stryktåligast.
nu ska jag försöka bygga den ultimata varianten.

den ska vara: billig,stryktålig,stabil,flexibel, gärna snygg och lasta mycket.

stommen blir av 30x30 fyrkantsprofil som jag fått gratis.(bild finns i mitt galleri)

2st plastbackar från jula (129:-/st)
för flexibiliteten kommer jag INTE att använda jeepdunk utan en sorts oljedunkar i plast med inbyggd pipsom har bättre format. plats finns för 3x20L eller så kan man byta ut nån av dom mot 5 eller 10L vattendunkar eller ha en tredje plastback i stället för dunkar.
man kan också ha en eller 2 dunkar liggandes om man inte vill ha så mycket uppstick i mitten.


baktill kommer förutom reflexer att göras fästen för en murikka.

viktigast av allt är nog skidor och upphängning och planen är att använda A armar,phazerdämpare(dom som sitter i tuberna) samt plastbelag med styrstål.

allt kommer att lackas i svart hammarlack och eftersom dunkar och backar är mörka kommer det att matcha min svarta skoter,hjälm,släpvagn och skoterdress.:rock:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nu händer det saker!
det blir nya gastryckare och mina originalskidor från V-maxen.
har svetsat ihop A armarna nu och provmonterat:


det finns nån mer bild under min profil.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe hade tänkt få tag på från en RX1a typ :) Med orginal dämpare.. lär ju hålla rätt bra.

Hur har du tänkt fixa bussningar mm i din a-arms konstruktion ?
Några mått / ritning ?

Ska bygga mig en jag också... iaf tänkt det :):)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det blir inga bussningar,testar med smorda rör som löper i varann,får se hur det håller.:hmmmm:

spårvidden blir runt 105 som på min skoter,dock kommer den att öka vid infjädring-speciellt som jag kör med bara en enkel A arm a´la skidoo freestyle.

mått har jag utgått från dom lådor och dunkar jag ska ha samt skoterns draghöjd och spårvidd.
ritning finns tyvär bara i skallen,men lite mer bilder finns under min profil/galleri

Rx1 framvagn måste vara optimalt,möjligen lite för hård då fronten på en rx lär väga mer än en normallastad packpulka
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kanske det men jag vill att den ska hålla om man har en 80 liter soppa + packning :)
Blir det några krängningshämmare då ?

Satt precis och skissade lite själv. Hade tänkt göra den smalare på mitten sas..Och sedan nyttja fulla bredden framför a-armarna och bakan för. Men funderar på om det verkligen blir den optimala lösningen.

Får man till det så lär den ju bli grym iofs. Hade då tänkt köra med dubbla a-armar i så fall. Det man helst vill få med är typ 4*20 liter i mitten på pulkan och sedan packlådor framför och bakom....
 
Reactions: idisaster

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
För mer utväxling (åt mjukare hållet) på dämparn ska dem väl luta mer?
eller kanske längre in på a armen...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fjädringsvägen hur är den då ? Nu ser det ju ut som botten kan ta i innan långt innan fjädringsvägen är slut så att säga... Hur ska skidorna röra sig utan att ändra vinkel ?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jo dämparen ska mer inåt, om jag flyttar den halvvägs inåt borde den bli hälften så styv.
nu kan jag(87kg)bara trycka ihop den 2 cm.

fjädringsvägen är bra,men vinkeln ändras tyvär eftersom jag bara har en enkel A-arm
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fan måste ta och dra igång ett sånt där projekt. Tror du måste svarva någon form av bussningar till infästningen av a-armen + fettnipplar. Lär ju slitar rätt hårt i dom där ändå.
Tycker det ändå verkar som a-armen kan ta i nedre balken rätt tidigt , eller har du mätt ?

Hur lång är den teoretiska fjädringsvägen ?

Är ju möjligt att sätta dämparna mitt i kälken nästan.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ska mäta,men borde vara minst 20 cm fjädringsväg eftersom det är en deci till ramen och den är mer än halva in till ramen.


men vi kanske kan spåna fram den ultimata konstruktionen:hmmmm:
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Min åsikt är: överkurs med stötdämpning på en packkälke. Du ska väl inte hoppa med den eller köra 15 glasrutor på den?
Dock lär det se väldigt ballt ut =)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
den blir lite hård känner jag,måste nog ha dämparen med upprätt så utväxlingen gör den mjukare,men såhär ser det ut nu:
Lite offtopic, kanske... Men jag anar en ledsladd i bakgrunden...? Hemmabyggd? Visa upp i ny projekttråd?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
har jobbat en massa men ikväll hade jag tid att bygga klart så nu kommer några bilder.

fjädringsvägen är 25cm men den är fortfarande rätt hård så den lär inte bottna i första taget, ska testa lasta riktigt tungt och blåsa på där leden e kass får se hur allt håller.

en bild på nya inflyttade nedre dämparfästet:


provmontering:


totalhöjd 60 cm, markfrigången är inge problem:D:


färdig!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kanonfint! Måste nog skramla fram ett par skidor och bygga en själv!

Har du nåt emot att dela med dig ang måtten? En enkel skiss/ritning, kanske?
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
du trot inte den kommer bli tungdragen i lösare snö? Känns som att a armarna kommer att ploga en del. Har själv funderat på bygga om en packkälke och sätta dämpning på den. fast sätta dämpningen bakåt så att säga.

Du får gärna prova gå lite offpist och berätta hur den beter sig utanför led om ni hunnit få så pass med snö än alltså.