Packkälke

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Efter ha kollat lite i Engströms projekttråd om hans packkälke med a-armar och förhört sig om hur bra den funkar så blev man sugen på att bygga en själv. Dock i ett försök till att byga onödigt seriöst, lagerbockar är väl att ta i. Har inte hittat några plastbackar som jag trivs med än så har bara hunnit med att bygga a-armarna.(tips mottages gärna vars man kan hitta plast backar, så täta som möjligt i scanbacks format.)




Hittade inget bra ämne att svarva av för att passa in i lagerbockarna så jag la in ett axelämne i ett rör som jag borrat lite hål i. Svetsade sen igen hålen och höll tummarna att axeln skulle fastna.


Såhär blev a-armskonstruktionen, nu ska skidor, dämpare, dragstång och ram till backar svetsas dit.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Var hem och svetsade lite i helgen.





Dock märkte jag att a-armarna blev förlånga så dom skall kortas av för att få ner höjden och öka stabiliteten i pulkan.

fram och back blir det scan backar. I mitten kommer jag bygga in ett gasolkök man kan fälla ut på sidan av kälken. Kommer även rymmas bensindunkar där.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det ser väldigt snyggt ut.
lite vekt kanske?
fast det kan ju vara jag som överdiminsionerat också,testade med 300 kg i helgen å det höll.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
det ser väldigt snyggt ut.
lite vekt kanske?
fast det kan ju vara jag som överdiminsionerat också,testade med 300 kg i helgen å det höll.
vekt tror jag inte det kommer att bli, stod och hoppade lite försiktigt på den och den svika då knappt. men vi får väl se hur det visar sig. ska hem nu i veckan och se om jag kan å ihop lite till så man kan få prova kälken.