Packkälke BRP, Tekverk, vilken välja och vilken får plats på släpvagnen?

Big_R

Medlem
9 apr 2021
8
0
1
51
Norrland
Har ni lust att dela erfarenheter av packkälkar? Jag har ledsnat på att lasta ner maskinen med ved, isborr etc, så det blir en packkälke. Tittar på BRP och Tekverk där Tekverk verkar bäst konstruerad, dämpad och mest komplett från start med backar och båge. BRP-kälkarna är ju bara en platta som måste utrustas vidare direkt.

Men ett litet fotavtryck är viktigast. Packkälken ska få plats på ett inlinesläp och två Ranger långbandare (161"). På kvarvarande utrymme i en vagn med flak 4.50x1.95m får iallafall ingen av kälkarna nedan plats tillsammans med långbandarna :(.

Kan man klämma in kälken på 490x190 eller behöver man mer längd? 530x200? 550*190? Hur packar ni in kälkarna i era släp och hur stora är flaken? Kälken måste få plats utan att trixa med demonteringeller ställas på högkant.

307383073930740
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Såhär brukar mina halvtattarlass se ut, dock inte med maskiner som du skriver. Den ryms inte på tvärsan i denna vagn, 185x445. Så i mitt fall skulle det nog inte gå med 2 långa och kälken, men har inte provat!

Rätt nöjd med tekverk kälken annars, nackdelen jag ser är att utrymmena för lådor eller diverse framför och bakom backarna är lite dumt mått på, jag har inte hittat något som passar där.
Samt att det är lite väl mycket vassa kanter överallt, iom att allt är utskuren plåt.
Lasträcket uppepå är suveränt, där ryms det borrar, tält, skidor, snowracers och allt förbannat 🤠

men den går skitfint efter skotern, full fart efter en skitdålig led är inga problem. Samt ute i snön flyter den bra.
Så den kan jag iallafall rekommendera!
 

Attachments

Reactions: Big_R

Big_R

Medlem
9 apr 2021
8
0
1
51
Norrland
Såhär brukar mina halvtattarlass se ut, dock inte med maskiner som du skriver. Den ryms inte på tvärsan i denna vagn, 185x445. Så i mitt fall skulle det nog inte gå med 2 långa och kälken, men har inte provat!

Rätt nöjd med tekverk kälken annars, nackdelen jag ser är att utrymmena för lådor eller diverse framför och bakom backarna är lite dumt mått på, jag har inte hittat något som passar där.
Samt att det är lite väl mycket vassa kanter överallt, iom att allt är utskuren plåt.
Lasträcket uppepå är suveränt, där ryms det borrar, tält, skidor, snowracers och allt förbannat 🤠

men den går skitfint efter skotern, full fart efter en skitdålig led är inga problem. Samt ute i snön flyter den bra.
Så den kan jag iallafall rekommendera!
Det där var en gullig samling! Släpet ser ju gigantiskt ut om man bortser från Boondockern 🙂. På samma utrymme ser det ganska fullt ut med två 49er och all den andra skiten man drar med sig.
30744

Tekverk låter som rätt val. Kul att höra från en ägare och inte bara en säljare. Hur mycket saknas på bredden för att ställa kälken tvärs över släpet? Inlineflaken varierar ju i bredd.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Nä precis, de bli fort fullt på vagnen :)
Det är faktiskt bara några centimeter ifrån, jag ska mäta upp det imorn!
 
Reactions: Big_R

Big_R

Medlem
9 apr 2021
8
0
1
51
Norrland
Flakbredd 190-200cm på släpvagn för kälken på tvärs alltså. Såg i helgen att yamahahandlaren erbjöd O-viken packkälke. Ser ut att vara mer traditionellt konstruerad. Ska se om jag hinner titta på den i verkligheten. Ska visst vara lite kortare än Tekverk.

30747