packbox rev - 800

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag kollade min pckbox och den ser så här ut!

e den så dålig de e en liten glipa på nå vis på vänster sida axeln om ni ser?? kan de va därför den går tjockt på tomgång och nästan stannar och på högavarv går den "bra"? hur mycket kostar boxen?:confused:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Bytte min packbox på min rev 800 -05 förra veckan.
Packboxen gick på under 500:- har jag för mig!
Min hade lika syndrom och då såg min packbox förjävlig ut sen när jag bytt den så går skotern på tomgången igen, hade tendens att stanna förut på tomgången. Så om du byter den där så är nog problemet borta:)

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
finns 2 sätt att göra det där på.
det ena är det lättaste men det är på fel sätt och kan leda till att den lossnar och att du får ett totalhaveri istället. du knackar försiktigt in packboxen när du tagit bort den gamla. kommer att lossna en plastremsa som finns runt packboxen som ska finnas i ett spår igentligen.

2a sätter är:
att klyva motorn sticka ner den i spåret och samtidigt kan du kika till hur resten av motorn mår.
jag hade gjort på detta sätt men det är upp till dig.

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
du kan även knacka in den utan å klyva motorn, men be då att få det där schimset dom brukar sätta över packboxen/(monteras för att hindra packboxen å krypa ut)., ett bra alternativ enligt mig själv.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men kan de va därför den går tjockt och nästan stannar på tomgång? och bättre på högvarv när jag kör den på ställning.. verkar konstigt! ska jag prova byta den där då sen fortsätta felsöka om de inte blir bra! eller ska jag prova med nå annat först?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag tror du har en tasig packbox på lagret mot veven oxå..
annars så kan inte luft komma in i cylindern och orsaka att den tjyvdrar luft..
jag har bra bilder på min pixbox som visar dig hur de då ser ut. .. sitter i stugan nu på modem så jag kan knapps surfa omkring, annars så hade jag tagit in bilden hit själv.. men kolla där,.. melmaq.pixbox.se

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men packboxen ser ganska bra utom alldeles vid axeln att de går in lite där.. men jag fattar inte för om den drar tjuvluft då blir stiften vita mina e ju blöt som tusan! jag har svårt att tro att de e packboxens fel. men flottören hände sig en gång nu i vinter börja tro att det e det igen.. nån som vart med om det på dem?

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Du har nog rätt i det om flottören. Trasiga packboxar brukar betyda för lite soppa, dålig/ingen tomgång, skärning på högre varv p.g.a felaktig bränsle/luft blandning. Men den där packboxen ser inte bra ut och om den inre är paj äter motorn upp fettet i lagren. Jag hade nog rivit motorn och bytt samtliga packboxar och fettat in lagren om jag var du.

Edit: Sådär brukar axeltätningarna i sågmotorn i skördaren se ut när dom går sönder, liten bit borta och det sprutar bara olja.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag ska byta tätningen utan att riva motorn sen kolla förgasaren en sista gång.. sen e det tänkt att jag ska sälja den ändå.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
På den där motorn behöver man inte klyva motorn om man bara skall byta den yttre packboxen. Gummiflänsen som på de äldre motorena sitter i ett spår inuti vevhuset är på denna bara klämd mot ytterdelen av motorn. Nu när du har tagit mot plattan som håller fast packboxen så är det bara att dra packboxen rakt ut.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ursäkta om jag dumförklara mig själv! Hur ska jag komma åt för att kontrollera denna packbox? Äger en Summit 800 04 själv och jag borde själv kanske ta en titt!

/F

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
du tar bort HELA primär variatorn sen tar du bort en täckbricka som sitter med 4 skruv men det är inte säkert att det sitter det på 800 ho motorerna.. men annars så ser du redan när du tagit bort variatorn!:rock:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ne kan vara värt de! min packbox kostar 400 kr! skit rotax och tjorva dem blir aldrig bra! inte ens xp e färdiggjord när dem blir levererad. blir en nytro mtx nu!

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
ne kan vara värt de! min packbox kostar 400 kr! skit rotax och tjorva dem blir aldrig bra! inte ens xp e färdiggjord när dem blir levererad. blir en nytro mtx nu!
vilket märke du än väljer så kommer du få nått slags problem på den.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
När packboxen är trasig så brukar det märkas genom att det är fett och kladd på insidan av variatorskyddet och på baksidan av variatorn, det brukar liksom slungas runt.

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Hallå!
Har en rotax 600 från 96 min packbox ,måste den klyvas,tänkte i så fall ta bort underdelen.
Lyckas inte lägga up min bild.någon som vet hur?