Pack/högfartskälke i Aluminium

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är det någon som tillverkat en packkälke i aluminium, har fundering på att testa då jag har en gammal takbox i aluminium liggande.

Jag gissar att man inte sparar speciellt mycket i vikt men bara för att inte ha likadant som alla andra skulle det vara kul att pröva, det jag tänkt är typ Gofort 1200 underrede eller Nila packkälksunderrede kompletterat med alubox på topp men man måste ju räkna lite på hållfasthet osv innan man börjar
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
alu har ju typ samma förhållande mellan vikt och e-modul som stål så får du motsvarande hållf
alu håller dock inte lika bra när det gäller utmattning, och eftersom det oftast är svetsar som pajar så rekommenderar jag rejäla svetsar på en alu-kälke

bra mot korrosion
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
alu har ju typ samma förhållande mellan vikt och e-modul som stål så får du motsvarande hållf
alu håller dock inte lika bra när det gäller utmattning, och eftersom det oftast är svetsar som pajar så rekommenderar jag rejäla svetsar på en alu-kälke

bra mot korrosion

värdelöst mot korrrosion om den kommer användas vid kusten då aluminium och saltvatten inte är kompisar.
 

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
hmmm tänkt på att lämna till nån lackeringings firma å klarlacka?
Slipa upp den ordentligt å sen klarlack borde göra susen.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
svetsa med migen ställd på punktsvetsning, tråd t ex OK autrod 5356. Bra alu är EN AW 5754 som t ex används mycket i båtkonstruktioner

tig-svets går ju oxo, men jag rekommenderar det inte pga värmespridning i materialet och att det tar mer tid. Profilerna vill bli lite sneda när det blir varmt eftersom profilextruderingen innebär att det finns lite spänningar kvar i materialet.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Byggde en packkälke i alu som specialarbete på skolan för en massa år sedan.
Blev då iallafall bättre att svetsa med TIG än med pulsmigen vi hade på skolan då som skulle vara de värsta på marknaden (för 8-10 år sedan).

Har dock använt den ganska sparsamt då den nästan blev för fin:)
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
nja tig i all ära men inte så bra om man ska svetsa extruderade profiler.
Profiler är ju snabbkylda så materialet är inte helt spänningsfritt

TIG ger ganska mycket värmespridning i materialet, vilket betyder att spänningarna gör att profilerna blir krokiga när aluminium vill krypa tillbaka till sitt naturliga tillstånd

pulsMIG ger mindre värme i materialet --> mindre krokigt. Det går dessutom fortare att svetsa MIG än tig

Men svetsarna blir snyggare med TIG, jajamensan
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
värdelöst mot korrrosion om den kommer användas vid kusten då aluminium och saltvatten inte är kompisar.

Saltvatten i havet är inget vi här uppe behöver oroa oss över. Du måste betydligt längre söder ut för det.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kollat runt lite i övrigt och skissat lite, hursomhelst blir det under "silly season" Juni-Okt med detta.
Rannsakar man sig själv med knäckta Nila grejor, både boggiben på lastkälken samt pulkan så blir nog helalu inte hållbart, brukar behöva svetsa om boggibenen på nilagrejerna efter 7-800 mil bakom skotern , varför klarar de inte 20 dunk och lite mat mm, nu har i och försig de specialare de gjorde åt mig för 4 år sedan i 50*50 hållit.

Blir stål i dragstång och kors samt boggiben (inventering av bra ha saker tillförde 4 st sönderkörda boggiben, belag samt en boggiaxel så det blir nåt i Nila packpulkemodell.
Ovanpå detta helalu med box samt lasthållare och under boxen plats för 4*10 l jeepdunk alternativt 4*20 l, vi får se, beror på frigångshöjden.