P85 till 800 etec

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Borde väl gå fixa så att man får fast BRP startkrans på P85an tycker jag.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Finns någon gammal tråd på nåt av de amerikanska forumen. Tror att dom behövde distansa ut P85ans startkrans litegrann. Att få fast BRP-kransen på P85 lär vara helt omöjligt

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Varför en Polaris variator? Körde jag mest offtrail skulle jag köra på ett DynamoJoe variatorkit med hans ramper "and never look back". Om jag fick för mig att laborera med ett primär byte av ngn outgrundad anledning skulle jag först gå på en CV-Tech, Cudney Racing kör den till 800 Etec, så även Bosse Strandberg här i Svedala.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Att byta bort TRAn är antagligen det bästa trim man kan göra på en BRP-maskin... and never look back.... På ett par vintrar har man mest troligt tjänat ihop variatorn i minskad remförbrukning.

En del olyckskorpar varnar för att man kan få vevaxelbekymmer om man monterar en mycket lättare primär, (dvs alla andra variatorer än TRA), men jag skulle inte tveka montera en P85 om bara omsvarvningen av konan var gjort ordentligt och att den kanske även var balanserad.
Här finns det för övrigt färdiga P85: http://www.wahlracing.com/Polaris-Primary-Drive-Clutches.html

Blir jävligt spännande att se hur BRPs nya variator kommer funka, ser onekligen intressant ut även om den verkar både onödigt tung och komplicerad.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
TRA'n är en hyfsat gammal konstruktion, den har sina för och nackdelar, det kan jag hålla med om.
Sen är det ju konstaterat i MÅNGA trådar att en del har remproblem, andra inte, och de som har remproblem på en TRA utrustad skoter, i många fall även skulle ha det på ett annat märke pga körstil.

Vi låter denna tråd vara befriad från remproblemssnack, det finns många sådana redan som man kan fortsätta skriva i om man så önskar. Jag vidhåller att jag skulle välja en Powerblock över en P85 och håller med JAAG om att det blir intressant att se hur nya RS variatorn kommer att fungera.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
TRAs fördel är väl de ställbara ramperna. Utöver det har jag aldrig hört något som skulle vara bättre än t.ex. på en P85?

Ja iofs att man kan slita lös bara yttre skivan kanske kan vara bra ibland. =)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En av TRA:ns nackdelar jämfört med en variator med konventionella vikter är att TRA:n inte orkar trycka på lika hårt högre upp i utväxlingen.
Det medför att man kan få för dåligt remtryck och slirande rem som följd. Den troligtvis vanligaste orsaken till remproblem.

Det mattgojohn säger att remproblem beror mycket på körsätt håller jag med om.
Men jag hade mer problem på de Skidoos jag haft jämfört med Polarisen jag har nu.
Dock så har jag fått alla maskinerna att fungera, med mer eller mindre åtgärder.

Har inte läst på så mycket om PB80, som jag gissar att ni talar om.
Men nu när jag kikar på sprängskisserna så fungerar den ungefär som en vanlig variator typ P85 fast med 6 st vikter och rullar?
Ser riktigt intressant ut!

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Anledningen till att jag är intresserad är att en kusin till mig har provat köra sin 12a summit 800 med P85 å s*tan i gatan vilket gassvar d vart!
Satt innan P85 tra med KNR kitt å den gick nog bra med dem grejerna men vart sjukt gassvar med P85 därav mitt intresse för den.
Skulle vilja höra från andra källor om d spelar just nån roll med en lättare primär för veven.

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Alla vevar håller sig rakare med mera vikt i ändarna, men det är ju inte det bästa för gassvaret direkt.