p-box vevaxel problem 600 tnt -08

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Hej.

Hjälper en kompis att fixa till hans nya skoter, Ski-doo 600 tnt -08.
När han visade mig den såg jag att det var en del fett runt variatorn, runt skyddet, runt motor osv.
Tänkte lite smått på p-boxen men ville vara säker så jag tog bort primären.
Tyvär så såg det ut så här:








Som ni ser så har p-boxen hoppat ut lite i ena hörnet.
När han köpte den hade har sprayat massa startgas utan att skotern reagerade.
Fettet är grått och "kladdigt", nästan som seg olja och luktar ingenting
Så min fråga är, vad tycker ni att vi ska göra?
Plocka ur och dela motorn? Ungefärlig kostnad på fett och lager?
Fylla i lite fett och knacka i en ny p-box?
Andra förslag?

Mvh André
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Bara å klyva hela motorn tyvärr. Allt annat kommer visa sig dyrt. Tråkigt men sant, håller själv på med samma procedur.
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Tackar för svaret!
Det är ju så surt för skotern har gått 300 mil och han köpte den just för att de inte skulle vara några problem.. Han åkte ända till Kiruna från Falun för några veckor sedan.

Vet du ungefärlig kostnad för lager och fett?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Tackar för svaret!
Det är ju så surt för skotern har gått 300 mil och han köpte den just för att de inte skulle vara några problem.. Han åkte ända till Kiruna från Falun för några veckor sedan.

Vet du ungefärlig kostnad för lager och fett?
Bästa är att klyva motorn först och titta så att det inte är några skador på lager och dylikt när man ändå är på gång. Fett och nya packboxar handlar du lättast på:
http://www.marindemontering.se/hem-c-187-1.aspx
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Satt det inte en plåt på -06:eek:rna som förhindrade packbocen att hoppa ut?
De införde ju en sådan plåt nångång -03/-04, tog de bort den sen igen?

För övrigt tycker jag att han ska strunta i fettet och borra upp smörjkanaler. Jag har en del ramlager liggande sen min egen renovering, de är till salu om intresset finns.
 
A

axelsson_vpg

Satt det inte en plåt på -06:eek:rna som förhindrade packbocen att hoppa ut?
De införde ju en sådan plåt nångång -03/-04, tog de bort den sen igen?

För övrigt tycker jag att han ska strunta i fettet och borra upp smörjkanaler. Jag har en del ramlager liggande sen min egen renovering, de är till salu om intresset finns.
min 08a har en sån plåt iaf, konstigt att den inte sitter på 600 tnt?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Sitter ingen täckplåt då det är gamla 600 motorn, samma som sitter i de första mxz och enduro 600.

Edit: Jag håller med Speedo, byt lagret annars kommer din kompis stå med en skuren motor i vinter, till ett betydligt högre pris då än att byta bara lagret nu.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det här hände min tnt under garantitiden, vet inte om dom ens bytte p-box eller bara knackade dit den.. Den höll då för mig.
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Vi tog beslut att dela motorn:


Helt tomt på fett så nu är veven påväg till mulle för balansering och ev byte lager och fylla på med nytt fett!
Tack för tipset ang täckbiten, blir att tillverka en sån!
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Nu är motorn ihopsatt och ska lyftas i skotern.
Är det någon här som vet måtten så vi kan linjera den?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Har köpt verkstadshandboken och kan kolla måtten åt dig om du inte redan fått tag i dem. Satte ni dit någon täckbricka på packboxen? Har skurit ut några med lasern på jobbet i 1mm rostfritt nu så de finns på lager :) Skulle inte ens fundera på att köra utan en sån. Finns folk som bara kommit 2-3 mil med ny packbox innan den hoppat ut igen.
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Har köpt verkstadshandboken och kan kolla måtten åt dig om du inte redan fått tag i dem. Satte ni dit någon täckbricka på packboxen? Har skurit ut några med lasern på jobbet i 1mm rostfritt nu så de finns på lager :) Skulle inte ens fundera på att köra utan en sån. Finns folk som bara kommit 2-3 mil med ny packbox innan den hoppat ut igen.
Hittade på måtten, tack ändå!
Jo vi har funderat på de men hur fäster man den? Det är ju så lite gods i blocket runt p-boxen?
Vad vill du ha för en sån?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Godset är 8mm "brett". Hålen för skruvarna i brickan gjorde jag 3,1mm. Bara borra med 2,5mm borr och gänga med en M3 bottentapp och i med M3x6 skruv och lite loctite 243. Tänkte jag skulle slänga ut en annons på dessa för 200kr inkl. skruv.
 
Last edited:

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
Tja, behöver man specialgrejer för att plocka bort primären eller är det bara att lätta på den stora bulten och ta lös den? eller hur gör man ? skulle vilja kika hur min ser ut med!
Tack på förhand / Emil
 

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
okej får kolla där, men gäller detta problem även 600 sdi motorerna ? eller är det förgasar motorerna som är sådär?