p-85 variator Polaris edge x 600-02

Steppo

Aktiv medlem
28 jan 2008
82
0
6
Junosuando
Tjena..
Jag undrar hur man får bort korset så man kan byta rullarna i variatorn..
Får ej bort den på min edge x 600-02

Steppo
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Du måste ha en avdragare, hör med närmsta skotermek så kan han säkert hjälpa dej.
 

Rmk800

Välkänd medlem
19 nov 2005
120
0
6
Skellefteå & Svansele
Korset är gängat på variatoraxeln.. brukar ibland sitta förjävligt hårt.. tyvärr

jag har gjort ett verktyg som består av ett trekantigt plattjärn som det är fäst 3 st m12 bultar i jämn delning som ska kunna ta jämnt runt hela korset och ett plattjärn ca 500 mm långt som skaft, sen brukar jag ha lös hela variatorn å spänna upp den i den inre skivan (utvändigt) och dubba den i andra ändan, sen är det bara att ta verktyget å dra lös korset med det..
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Du måste även ha en spechylsa till muttern som låser korset + en hållare när du ska skruva med den.
ps allt är loctitat dvs det sitter som själva f.n. lite värme gör susen obs försiktigt med gasen alu är lättsmält.

Lämmna in kostar ca:500:- för jobbet + delar för du måste även ha drivdorn så att du får i bussningarna till rörliga skivan och ev om du måste
byta den till locket.
Om du bara ska byta rullarna kolla så att inte knapparna ska bytas också,
dom skall schimsas in (halv trixit) rullarna ca: 250 st original. pirat= :eviltongue: Lycka till:ciao:

Mvh/
Bola.....
 

Rmk800

Välkänd medlem
19 nov 2005
120
0
6
Skellefteå & Svansele
Jag brukar ta ett vanligt drivdorn ca10 mm och slår lös muttern. men som en sa det kan vara limmat på vissa variatorer så värma kan måsta göras, men inte värma den glödröd. sen så brukar jag ha som en regel att alldrig köpa pirat, betydligt sämre kvallitet, rullarna brukar inte vara härdade + plastbitarna som sitter på korset är inte så hårda så dom slits fortare osv. kan ju vara jag som fick en dålig sats när jag gjorde det, höll ca 5 mil innan plastbitarna på korset var total slut....
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Muttern sitter inte fast i korset å sitter som tusan, sen kan korset sitta rätt ordentligt de me. Jag slet sönder en arbetsbänk som aldrig i sitt liv tidigare rört sej när den använts :)
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sitter muttern fast i korset..
Nej det är en jam nut alltså en låssmutter för korset, gör en egen om du har tillgång till svarv och är lite klurig.

Kolla bilden syns lite dåligt men du kanske förstår om du tittar på låsmuttern på primären :ciao:

http://www.pixbox.se/pic_show_id6773165.html


Skulle nog inte "slå" lös:hmmmm: den alldeles för stor risk att slå sönder grejorna:bawling:, den ska ju sitta med 318,61 Nm som sagt lämmna in om du inte har kunskapen eller rätt verktyg.
Jag skrev det här tidigare men eftersom det verkar rättså svårt att söka (ironisk)
så klistrar vi in det igen, du kan dra Variator bulten hårdare.

Du måste ha en spechylsa till muttern samt en specnyckel till korset
samt hållare för variatorn
och man måste värma, dom e loctitade (ska vara det) (försiktig med värmen)
men över 80-90gr så låsningen släpper.
Krävs lite mekkunskaper lämmna in det är inte värt besväret
Om du inte kan tillverka egna verktyg så kostar nya mer än att lämmna in.
Lycka till

Moment till en polaris primär variator P-85

7/16" Drive clutch mount bolt (Fuji motorn)
40-45 ft.Lbs 54-61 Nm

14mm Drive clutch mount bolt (Liberty motorn)
50 ft. Lbs 67,791 Nm

1/4" Drive clutch cover bolts (Locket primären)
90 inch Lbs 10.168 Nm

#10-24" Drive clutch weight pin bolts (Viktarms skruvarna)
30 inch Lbs 3,38 Nm

1-1/4" Drive Clutch Spider (Spindeln)
200 ft. Lbs 271.16 Nm

1-1/4" Drive Clutch Spider Jam Nut (Låsmuttern till spindeln)
235 ft. Lbs 318.61 Nm

5/16" Driven Pulley Mount Bolt (Sekundären)
15 ft. Lbs 20,33 Nm

Använd Loctite 243 till locket och sekundären inte så noga med momentet om man har det i
"armen" men det är lätt att dra av sekundär bulten ( unc) så var fösiktig med den.
Vad även försiktig med viktarmsskruvarna håller inte särskilt bra dom heller tum skräp.......
Loctite 270 till spindel samt låsmuttern till den.
Mvh/
Bola................
 

Steppo

Aktiv medlem
28 jan 2008
82
0
6
Junosuando
Jaha fick lös muttern igår men fick inte korset bort höll på säkert i 2 tim att försöka få loss korset men fick fan inte bort den...
 

Steppo

Aktiv medlem
28 jan 2008
82
0
6
Junosuando
Fick bort korset. Men när man ska ha bort rullarna så måste man ta bort nå plast glidklack hur får man bort dom...
Vet nån nå sidor där dom säljer repsats till primär p-85 variator..:rolleyes:
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Nu tar jag upp den här frågan igen! Jag ska byta rullarna på min p-85, finns det något annat sätt att få lös muttern och korset än att lämna in dom. Jag vill såklart inte ha sönder grejorna men några enkla tips skulle sitta fint :)