Påfyllningsnål gasdämpare

Pynke

Medlem
1 jan 2000
14
1
1
Hej kan någon tipsa mig om vart det går att köpa påfyllningsutrustning för nitrogengasen till typ engans och fox dämpare.
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Hej!

Det finns lite olika typer. Bengans Motor har en egen billig som jag ska prova i helgen. Original FOX är DYR och lätta att bryta av. Var försiktig! Tub finns att köpa hos någon som säljer gas. Sen behöver du en gasklocka också.
En del är lite svåra att handla av. De vill inte sälja lösa delar utan sälja hela renoveringar. Tag reda på allt vad gäller tryck osv. innan du börjar!

Var försiktig då du använder gas med högt tryck!!
 

Pynke

Medlem
1 jan 2000
14
1
1
Tack för hjälpen jag skall ta kontakt med bengans motor. Problemet är ur världen just nu, jag löste det genom att tigga åt mig en kanyl hos en veterinär som jag sedan mekade ihop med en luftpistol. Regulator har jag sedan förut (ombyggd oxygen regulator).


 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Hej!

Nu har jag fyra nyrenoverade FOX-dämpare. Bengans påfyllningsnål fungerade perfekt. När man känner på dom är det en mycket stor skillnad mot innan. Framförallt framdämparna som var mycket slappa.

Vart är snön?????? Jag vill testa nuuuu!!!!

PA
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Hur högt tryck skall det vara i dina dämpare? Hur mycket pumpade du in? Det är mycket noga att ha exakt tryck...

(Gasen i en stötdämpare har EN uppgift: att minska risken för skumbildning i oljan vid hög belastning! - den har alltså ingenting att göra med själva dämpfunktionen.)

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Enligt FOX ska det vara 200 psi. Det innebär att det skall vara ca 13.8 bar eller ca 14 kg/cm2. Sen vet man ju inte exakt hur en manometer är.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 05:00 PM (CET)]Vet nån vad en 5 kg tub nitrogen kostar? Köper man det på gasdepån bara eller finns det alternativ?
 

Pynke

Medlem
1 jan 2000
14
1
1
Nitrogengas skall det finnas hos alla AGA gasleverantörer. Den används bland annat av de som pysslar med att gräva ned kabel till bredband (Man fyller slangarna som kabeln ligger i för att slippa fukt i slangen) oftast så byter de här grabbarna ut sina tuber då det är ca:20 bar kvar (de vill väl inte frakta med sig tuber som tar slut på en gång). Jag lyckades låna en sådan tub av vår gasdepå (mot lite fikabröd)för att kunna fylla mina dämpare. Annars så kan du hyra en tub per dygn men då åker du på en fyllningsavgift på tuben oavsett hur mycket du har använt av den.