Påfylling av NOS (lustgas), vart att köpa..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Har ju börjat gå i planer på att införskaffa NOS till skotern.. Inge mer om det.

Då vill jag ju självklart kunna fylla på tuberna hemma.
Så följande undrar jag vart man kan få tag på och till vilket pris:

Stor dykartub liknande tub (vad går att använda?)
Vart fyller man på tuben (stor), pris?
Påfyllnads utr har jag fixat billigt (pumpen)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag fyller på mina tuber hos nån på karlssons trägårdsmaskiner i borlänge han har utrustning hemma ring dit å fråga vettja. Annars får du nog fråga nån dragracingförare (bil eller skoter)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag fyller på mina tuber hos nån på karlssons trägårdsmaskiner i borlänge han har utrustning hemma ring dit å fråga vettja. Annars får du nog fråga nån dragracingförare (bil eller skoter)
Man tycker det borde finnas något närmre ställe som fyller på. Funderar också på att köpa en lustgas tub, men eftersom dessa inte får skickas med fyllda(?) Så är dom alltid tomma när man köper dom. Så om någon vet något ställe i Norrbottens regionen, skriv!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/(AgentsLocator)?SearchView&SearchOrder=4&Query=[RegionCode]=1

Där har du ditt närmaste försäljningställe av aga-gaser. Slå en pling dit först så får du veta om de säljer lustgas.
Aga har lustgas i sitt sortiment, frågan är om det är möjligt att handla det. Fråga efter medicinsk lustgas, den har inga tillsatser såsom industriell lustgas har. I din motor spelar det ingen roll förutom att du skickar in ren eller oren gas in dit. Men med tanke på att du själv ska jobba i gasens direkta närhet så är det ofarligt om det börjar läcka med medicinsk lustgas.
Problemet med att handla på det sättet är att du måste köpa lite större mängder för att få ner priset. Men om man tänker sig det utslaget på en vinter så kanske det inte är så tokigt?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag antar att du sätter ihop ditt eget lustgassystem?
Alltså att du inte köper ett färdigt kit?
Om det är det förstnämnda så vill jag uppmana dig att inte använda ett varumärke när du talar om en gas. Som att kalla en xc90 för jeep. Dikväveoxid, N20 eller lustgas om jag får be. Om du köper ett kit från nos så ignorerar du bara ovanstående.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag antar att du sätter ihop ditt eget lustgassystem?
Alltså att du inte köper ett färdigt kit?
Om det är det förstnämnda så vill jag uppmana dig att inte använda ett varumärke när du talar om en gas. Som att kalla en xc90 för jeep. Dikväveoxid, N20 eller lustgas om jag får be. Om du köper ett kit från nos så ignorerar du bara ovanstående.
Vad kallar du en tex en Thermos utan att använda varumärket?
En del saker blir synonyma med varumärket!!!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag antar att du sätter ihop ditt eget lustgassystem?
Alltså att du inte köper ett färdigt kit?
Om det är det förstnämnda så vill jag uppmana dig att inte använda ett varumärke när du talar om en gas. Som att kalla en xc90 för jeep. Dikväveoxid, N20 eller lustgas om jag får be. Om du köper ett kit från nos så ignorerar du bara ovanstående.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varumärkesord
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
5

55555

Vi tog över ett garage och där stod det en tub på dryga metern.

Killen som vi tog över garaget ifrån sa att det var lustgas från sjukhuset-

Snacka om att vi satt i ring i garaget och garvade . visst svimmade folk också ,tyvärr så kom killen och hämtade den. men en sån där tub måste räcka ett tag.( han skulle ha den till motorer)

Tuberna är väl kodade i ett system hos aga .
Men man kan undra var priset är för en stor.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Och varifrån kommer namnet jeep från början tror du? ;)
Ingen aning. Tror jag läst nånstans att det kom under kriget och har vuxit ur namnet GEP som var amerikanska arméns fordon. Men det kan fort vara fel. Hade du någon speciell poäng så var snäll och upplys mig.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ingen aning. Tror jag läst nånstans att det kom under kriget och har vuxit ur namnet GEP som var amerikanska arméns fordon. Men det kan fort vara fel. Hade du någon speciell poäng så var snäll och upplys mig.
Jeep är ju ett bilmärke, som senare blev synonymt med det vi kallar "jeepar". Men nu när jag läser igen så ser jag att det kanske var precis det du menade :)