På Snöskoter Treriksröset-Ystad

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Verkar ju helt vilse, ingen som har ett telefonnummer?
Tyvärr inte, den som är på hugget nerefter kusten söder Umeå borde kunna maila in, få ett telefonnummer och ev möta upp dem och guida dem en bit där det är korsligt att hitta.

Ett annat sätt att se på det är att fundera på hur bra eller dåligt våra kommungenomgående vinterledssystem egentligen är, det brister ju på många håll och framförallt är det en väldig skillnad mellan högsta och lägsta nivå.
Allraminst bör infarter från havet och sjöar vara reflexade då det annars är svårt att hitta dem ,även med GPS så underlättar ju det rejält om man får ett reflexblänk i mörkret på några hundra meters håll

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jäkla skit att man missade detta.

Dom passerade ju där jag bor i Boden.

Hade lätt kunnat guida dom till OK i Sävast, och sen vidare mot Luleå. :(

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jasså, Haiti har fått nog med pengar? Ja, dom har det bra där borta nu. Lever väl lyxliv på alla pengar dom fått.

Årets dummaste sägning!
haha, jag tror inte du fattade vad jag menade. Klart jag fattar att dom inte har det bra, dom har aldrig haft det heller. Men vad jag menar är att pengar i sig inte kommer hjälpa haiti, dom behöver för fan sjukvård och mat. Så det är bättre att man skickar det istället.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
haha, jag tror inte du fattade vad jag menade. Klart jag fattar att dom inte har det bra, dom har aldrig haft det heller. Men vad jag menar är att pengar i sig inte kommer hjälpa haiti, dom behöver för fan sjukvård och mat. Så det är bättre att man skickar det istället.
Vad tror du hjälporganisationerna köper för insamlade pengar då? :)

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Verkar ju helt vilse, ingen som har ett telefonnummer?
Håller med, rena skämtet så här långt. Nu kan man väl sina närmaste leder bäst men satan vilka konstiga vägval de har gjort. Svängen ute på havsisen idag var snygg t.ex. :)
Då ska man ändå tänka på att vi har leder här uppe. Ska bli kul (eller inte) att se hur de tänkt lösa passagen förbi Stockholm och genom Småland...

Jag såg att de har GPS men jag tror inte ens de har Skoterledskartan.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Dom har inte skoterledskartan:) (Visste inte att den fanns).
Dom övernattade i Boviken, tankade på OK Solbacken och körde sedan ut på isen igen, kan bara vara så att dom tycker att isarna går lite fortare, tyvärr fick dom inse att vi har en hamn med båttrafik i Skellefteå...
Vilken planering....
Hoppas dom inte kör genom isen och drunknar, verkar inte finnas någon försiktighet för isarna hos dessa herrar.

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
De verkar inte ha planerat så värst mycket. Hade de planerat och kört inlandet hade de nog varit i dalarna nu.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Känns som det blir jävligt intressant när dom kommer ner hit via isen. Isbrytarna har brytit upp hela sundsvalls området mot härnösand och öppet vatten.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
De verkar inte ha planerat så värst mycket. Hade de planerat och kört inlandet hade de nog varit i dalarna nu.
Syftet med resan var att stanna i alla större kuststäder och samla in pengar till Haiti, samt "skramla med bjällrorna" för BRP's räkning. Så det handlar inte om att ha bråttom i det här fallet...

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Syftet med resan var att stanna i alla större kuststäder och samla in pengar till Haiti, samt "skramla med bjällrorna" för BRP's räkning. Så det handlar inte om att ha bråttom i det här fallet...
Förklarar knappast de ideliga - och långa! - stickspåren dock

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Förklarar knappast de ideliga - och långa! - stickspåren dock

SVängar åt olika håll har säkerligen många gånger sin förklaring i alla de bristfälligt underhållna och framförallt dåligt utmärkta vinterlederna.

Det finns ju leder hela vägen ned till Gävle och de allra flesta längs vägen har ju på sina hemsidor att vi "har och underhåller XXX km led i vårt område".
Visst det där låter bra på websiten och kanske när det ska viggas pengar från olika håll men i själva verket är det på få ställen som 100% av vinterlederna är väl underhållna och uppmärkta.

Det skulle vara intressant att se en objektiv utredning på hur vinterledskvaliten varierar i olika kommuner/län, nu menar jag inte stolpar var 50:e meter utan en fungerande grunduppmärkning osv.

Egentligen ligger däri en begrepsförvirring och slarv då allt kallas vinterled istället för att vi hade olika begrepp och med krav på underhåll så att vi "kunder" vet statusen med rätt färgsättning av vinterlederna på kartan på alltifrån 1,5 m bred skotertrampat spår-4-6 m breda vinterleder

Grön-Skoterstråk -Snitslade lokala tillfartsstråk till vinterled sporadiskt underhållna
Röd-Lokal Vinterled- Uppmärkta kommunala vinterleder med regelbundet underhåll.
Svart-Regional vinterled-länsövergripande vinterled med regelbundet underhåll.

Fast det är en helt annan diskussion, ändock ahr nog de flesta av oss kommit till leder som lämnat mycket att önska så vi får se vad de här gubbarna har att säga så småningom, även med GPS så behöver man visuell hjälp i terrängen likaväl som en papperskarta många gånger.

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Skulle vara kul att veta hur mycket pengar resan så här långt inbrigat till folket i Haiti.
Personligen tycker jag detta käns som ett sätt för några äldre herrar med för mycket fritid att få ett gratis äventyr för sin egen skull betalt av nån annan.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Skulle vara kul att veta hur mycket pengar resan så här långt inbrigat till folket i Haiti.
Personligen tycker jag detta käns som ett sätt för några äldre herrar med för mycket fritid att få ett gratis äventyr för sin egen skull betalt av nån annan.
+1 säger jag då

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Dom fick då en hundring rätt i näven av mig i alla fall.

Realistiskt sätt så är det få "äventyr" idag som inte är sponsrade och som jag sagt tidigare, lätt att sitta på läktaren och tycka men svårare att verkligen komma sig för att göra.:)

K

kenth

Jo men visst hela sverige har snö för skoteråkning men för de menas inte att man kan ta sig fram överallt,

finns väl inga skoterleder längre ner vad vet jag dalarna/västmanland (?)
hur tar man sig fram efter det?
det finns leder i hela dalarna.....