Ovanligt slitage variatorrullar

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Jag bytte variatorrullar från de vita mjuka till ett par som skall vara hårdare och tåla högre temperaturer (Hi-temp roller kit). Nu är det så att jag hann endast ett par mil och märkte att det hade blivit slitage på de rullar som belastas mest.

De rullarna hade nämligen slipats ned då man kände en tydlig kant på rullen. Vad kan vara problemet? Ojämn helix? Obalans?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Vad är det för skoter? Tror som triple800, På Arctic's diamond drive variator är nästan alltid lagret på rörliga skivan tokslut, då får rullarna massor av stryk
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Arctic cat crossfire 1000 -07, vart får man tag på lager? Kollat på countrycat men man vill ju inte beställa ända från USA.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Vill minnas de fanns en firma i luleå som kunde renovera dem men minns inte va den heter. Bsa ? Bsm ?
Mats Lager är han du ska prata med iallafall.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Min bror snackade med dem och det skulle kosta ungefär 2000. Hur bra håller lagningen? Jag måste ju få svarvat den där bussningen? Anledningen till att det sliter var ju glapp i skivan? Kan möjligtvis få en ny variator för ca 5000-5500, sen kan jag ju sälja delar från den gamla eller sälja den komplett. Vad anser ni är bäst, känns som att en ny variator skulle sitta bättre?