Orsa Grönklitt? Leder??

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Hej! vi tänkte haka på ett gäng.....mmm läs rätt!! :hahaha:(skidåkare) och köra lite skoter. Vi ska bo på Orsa camping, och är ganska okända på området så alla tips om leder, kartor osv. är av stort intresse, och mottages tacksamt!

Men främst var jag kan köpa ledkarta över området??:confused:

Är det lättare att ta bilen ut till lederna eller går det bra att åka direkt ifrån campingen??

Börjar Nordic Area i anslutning till orsa??:confused:

Tack för hjälpen! Mvh Oscar
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Kolla men skoterhandlarn i Orsa, Har för mig att dom säljer kartor.
Från grönklitt är det bara anslutningsled till Nordic Area som ovansiljans snöskoterklubb sköter om.
Ska nu ut tillsammans med ett gäng skidåkare så lär ni väl inte komma så långr på en dag.
 

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Dom där :hahaha:skidåkarna skulle jag helst köra bort snokarna för!!;) Dom tänker då inte vi umgås me på dagarna.:)
Ok!! hur lång är anslutningleden till nordic area då? äre bättre att ta bilen dit kanske?
Tackar så mycket för svaret iallafall! Kanon att nån hjälper till!!

Mvh Oscar
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Nordic Area lederna börjar vid Unntorp.
Nu var det inte lätt att få fram deras ledkarta men gå in på turistkartan och klicka i skoterleder längst ner till höger på sidan så ser du vart lederna går.
Vart man kan parkera vet jag inte. kanske lika bra att åka till noppikoski?
 

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Okej! Tackar för infon, ska kolla med snow and racing imorrn om de kan skicka en ledkarta.
Vi får väl ta oss till Noppikoski eller Unntorp som det ser ut, är väl enklast om man är okänd i området antar jag.....

Hur är lederna i Nordic Area området nudå? med skyltning, broar och ruskor osv. Saxar man från gamla trådar verkar det ju vara lite så och så??

Nån som kört där i mellandagarna, lite nyfiken på isarna, surhålen å snötillgången??

Väl mött i skogen! Mvh Oscar
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Okej! Tackar för infon, ska kolla med snow and racing imorrn om de kan skicka en ledkarta.
Vi får väl ta oss till Noppikoski eller Unntorp som det ser ut, är väl enklast om man är okänd i området antar jag.....

Hur är lederna i Nordic Area området nudå? med skyltning, broar och ruskor osv. Saxar man från gamla trådar verkar det ju vara lite så och så??

Nån som kört där i mellandagarna, lite nyfiken på isarna, surhålen å snötillgången??

Väl mött i skogen! Mvh Oscar
S&R hade både NA och den lite äldre skoterkartan gjord av en privatperson senast jag var där, båda räcker väl en bra bit norr om Orsa. Det råder totalt skoterförbud i stugbyn, vet inte exakt hur man ska/får göra för att ta sig till närmsta led. Lederna norrut anslöt senast jag var där (två tre år sedan) några hundra meter söder om Grönklitt till leden som leder ner till Orsa by, så fort du kommer på leden har du fritt fram många mil. Tidigare i veckan innan kylan kom var det ganska blött men nu har det frusigt på ordentligt men sedvanlig försiktighet vid passering av bäck, å eller sjö rekommenderas naturligtvis. Har själv inte kört norr om Grönklitt än men alla man pratar med säger "50-80cm" snödjup så lederna är nog OK.