Originalritning vevaxel

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Jag söker originalritningen vevaxeln, till en 800R -08. Är det någon som vet vart man kan få tag i denna? :ciao:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vetg inte hur det är hos BRP men man brukar i allmänhet vara restriktiv att lämna ut kompletta ritningar me toleranser och liknande.
Det är en del av "know how" och i BRP:s fall så kan det nog vara pinsamt att lämna ut detaljer om vevaxeln och lagringens dimmensionering... (ska jag föresten säga som är en av de få som har kört av en AC vev...) :)
nä skämt och sido, är det nått speciellt du är ute efter. Det mesta går att mäta upp och res onera sig till om man har tillgång till delarna?
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Min vevaxel gick av, så jag har pressat ut den i två delar. Så jag tänkte vi skulle svarva,slipa en ny på jobbet och härda. Så jag behöver en ritning på vevaxeln så jag vet material,härddjup och toleranser.. Men hur fasen ska jag få tag i den? :mad:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Material och härddjup går att kolla upp på ett material laboratorium.
Toleranser är lite knivigare, det går att mäta noga sen kan man kontrollräkna så att det blir vettigt grepp och lagertoleranser enligt gängse ingenjörsmässiga rekomendationer.
Att göra delar till en vev är ganska svårt, exakt vilken del är det du tänker att göra?
 
R

RevMan

det (troligtvis) enda sättet att få tag i ritningen är att känna någon på rotax i österike som kan fixa fram den.

PAC avdelningen på BRP kan ibland få fram ritningar men chansen att dom får fram det du är ute efter är mest troligt oändligt nära eller lika med 0.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Det är själva axeln (tappen) som vevstakarna sitter på. Diametern uppskattar jag till 45mm. längd 200mm. Men har jag originalritningen så lämnar jag den till en operatör på jobbet så fixar han resten.. Men hur ska jag komma i kontakt med någon i österike som kan ge mig ritnngen?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag gissar att du inte får ut någon ritning utan mycket goda kontakter. DEssutom är det ine säkert att det står nått om material och hördning på den. Många företag har bara geometriska mått på ritningen sen så ligger övrig i en länkad PVR eller liknande.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
den tappen följer med när du köper en ny vevstake
går som du kanske märkt inte att köpa lös, tror inte de e mödan värt att tillverka just den delen..
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Tappen tillverkas på lego och på ritningen står med säkerhet all information, vi gör själva detaljer till brp (lynx boggie). Utan all info på ritningen skulle denna process bli mycket oviss.. Nej om man räknar pengar vi lägger ner så blir det nog inte billigare än att köpa, men om vi tillverkar den står ju firman för kostnaden och inte jag.. :) men man kanske kan ringa till någon åf som kan mäta upp måtten. Materialet, toleranser och härddjup måste det finnas standarder till (en vevaxel till skoter kan inte skilja sig så mycket från andra fordon)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Tappen tillverkas på lego och på ritningen står med säkerhet all information, vi gör själva detaljer till brp (lynx boggie). Utan all info på ritningen skulle denna process bli mycket oviss.. Nej om man räknar pengar vi lägger ner så blir det nog inte billigare än att köpa, men om vi tillverkar den står ju firman för kostnaden och inte jag.. :) men man kanske kan ringa till någon åf som kan mäta upp måtten. Materialet, toleranser och härddjup måste det finnas standarder till (en vevaxel till skoter kan inte skilja sig så mycket från andra fordon)
Om det nu är så att ni tillverkar delar till boggien så låter det som du har kontakt där... tror dock inte att brp eller någon av brp:s underleverantörer skulle släpa iväg en ritning så något annat företag skulle kunna tillverka perfekta kopior av...