original burk eller pipa?

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
tjenare, jag funderar på att ta bort den där fyrkantiga burken och sätta dit nå rör som går direkt ut i stället, tjänar jag nåt på det?
min är lite för fett bestykad nu, jämnar det ut sej då eller?
kan man göra egna pipor?
jag vill inte slänga ut tusen lappar på det.
skotern är en mach 1 med 530 motor.
är inte en pipa bara ett rör som leder ut avgaserna direkt utan att det först går igenom en burk
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Det sitter väl RAVE-portar på den? Då MÅSTE man ha rätt mottryck för att det ska fungera. Rekommenderar inte att göra det själv om du inte är proffs.

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Osäker om du tjänar kraft, tror hellre du förlorar.
Sen går det inte att köra den iaf, kommer att vråla i 200dB!
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Oj.
Jag ser på din frågeställning att du INTE ska in och röra i din skoters avgassystem.

Att ta bort slutburken och montera ett rör är väl en sak. =ger bara en massa oväsen INGEN EFFEKT.
(Om nu inte din slutburk har gått sönder och delar av innehållet täpper till avgasröret. så den inte får ut avgaserna förstås.)

Ditt påstående -att en pipa bara är ett rör.
Kan inte bli mer fel.

En pipa är en precitionsdetalj. Precis som ett moderkort eller ett ramminne i din dator.
För att ta ett ex.
Om du får en buckla (stor som en 1 krona på högkant)på din avgaspipas stora del. Så kan du tappa 5-15 % av effekten i din motor.
Din motor ger ca 60 hk. EFFEKT MINSKNING = ca 3-9 hk.

Men för att svara på din fråga. Kan man göra egna pipor?
Visst kan man det. Men du behöver gå till Biblioteket och låna dig en bok om avgassystemets uppbyggnad och funktion.

Är du därefter fortfarande övertygad om att det går.
Kan du beställa ett ritprogram från någon extremt duktig pipbyggare.(som säljer en kopia) eller hitta ett på nätet och titta på det.
Är du sedan kunnig i gassvetsningens ädla konst och fortfarande helt övertygad om att det går.
Så lägger du ihop tiden det tar att skära till och svetsa ihop pipor till din skoter, med kostnaden för materialet.
Då inser du att det är BILLIGT att beställa färdiga pipor.

MEN DOM GER INTE BÄTTRE EFFEKT ÄN DOM DU SKULLE GJORT SJÄLV.

Jag har däremot aldrig tillverkat egna pipor. Men jag har byggt om flera.

Ett tips. Till din skoter finns det original effektpipor från FAST. (Mach 1x) Det finns säkert till en mycket billig peng på någon skrot. Effekt ökning=mycket marginell ca 3-7 hk. Men mycket mer än att ta bort slutburken.
 

Dave

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
Sveg Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Jun-03 kl 10:56 PM (CET)]Man ska inte ge sej på sånt om man inte är duktig..!
Då ska man köra med det man har eller spara ihop till att köpa dom..! Annars kan det bli bara tok av alltihop..!
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Min uppfattning är att man bör använda originalsystemet. Detta främst för att vi skoteråkare inte ska reta folk i onödan. Om skotrarna vore ljudlösa då skulle vi knappast ha någon debatt om skoterns vara eller icke vara.
 
K

Kompiz

Ha kvar ditt orginal system avgaserna behöver ett visst tryck. om du gör som du tänkt förlorar du nog bara effect
Eller...??
 
M

määääkan

Om du nu ska ta bort slutburken och sätta dit raka rör ut så tänk på att sätta dit rör som är ca 5-8 mm smalare än utblåsröret från pipan så du får mottryck i systemet!