Orginal ljuddämpare någon som öppnat en?

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
har letat på nätet efter bilder på en etec 800 ljuddämpare öppnad eller i genomskärning. Skulle behöva se hur dom är uppbygd då ja planerar att kopiera och bygga en lika fast i aluminium.orginal dämparen är så otroligt tung och ja vill inte köpa en slutburk som låter satan :tsk:

Så är det någon här som har öppnat en eller har info om hur dom är uppbyggd?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Men om du tycker din ljuddämpare är så dålig och tung är det ju bara skära upp den sen bygga en ny efter den vad ska du med gamla om du ska bygga en ny??

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Tänkte höra här först innan ja sätter kapen i den..onödigt att börja kapa i en helt ny dämpare om man kan få svaren här.jag vet att det finns massa slutburkar från olika tillverkare men det är ingen roligt att köpa,och varför betala för något som man tycker är roligt att göra själv :) och va ja vet så finns det ingen som har en exakt kopia av orginal fast i lättmetal.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Men..sparar du någon särskild vikt genom att göra en likadan i aluminium?
- I min lilla värld känns det som att det gör en ytterst marginell skillnad.

Och kommer det verkligen hålla?

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Ja nog lär man spara vikt, alltså orginalet är ju aptung fattar inte va dom har i den? :) ska bli intressant att se..

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag skulle kunna tänka mig att den är fullproppad i ljuddämpande- och effektgenomsläppande lösningar.

Och med tanke på viktsparandehysterin skotertillverkarna är i idag så skulle jag kunna tänka mig att dom byggt dämparna någorlunda genomtänkt.

Ska bli intressant att se hur det går för dig, lycka till.