Oren gång 600 Sdi

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Min RC 600 Sdi -07 går väldigt orent under ca. 5000 rpm, den missar och låter ibland som att den går på en cylinder. Är det någon som känner igen detta?

/Hasse
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Min SDI -07 misständer ordentligt om jag står på tomgång och varvar upp. När varvtalet är påväg ner och kommer under 4-5krpm missar den en hel del. Kan även märka av lite sävlig gång på låga varv. Känns det bekant??
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Min SDI -07 misständer ordentligt om jag står på tomgång och varvar upp. När varvtalet är påväg ner och kommer under 4-5krpm missar den en hel del. Kan även märka av lite sävlig gång på låga varv. Känns det bekant??
Ja det känns väldigt bekant. Har du kollat med någon åf/vst om vad det kan vara?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Nä, även om jag skulle vilja så tror jag inte det finns någon ÅF som "nånsin hört talas om detta fenomen".. Letar förbryllt efter service bulletin eller dyl.

Du en fråga, har du haft lös din knacksensor? Hade lös min i höstas och det skaju vara en massa klegg där inni som förmodligen gör att den känner av feldetonationer bättre. Tänkte om man kanske måste lägga i nytt sådant..

Men däremot har jag ev. funnit början av en annan trevlig bulletin, som ska hindra att varvtalet svajjar på topp och att maxvarvet sänks radikalt:

My dealer found that the electrical conections on my ECU and the pulsar unit were to tight. They repaired this problem and now are instaling an update from BRP. # 420665199 MY2006 this update deals directly with a cut out problem on 600 SDI as it will faulsely sence a hot muffler at 7000 to 7200 RPM if held there for a period of time or if you are in heavey going this will happen. It is a fault in the progamming and the ECU will over fuel to cool the muffler and some times go into safe mode. This causes the surging and cut out also a lack of power. This update was released in FEBRUARY. Hoping to go sledding this weekend I will let you know how things go.

Och även här:

THE MAPPING UPDATE THAT YOU ARE ALL TALKING ABOUT WAS RELEASED DATED FEB 08/06 FOR RPM Loss,Check Engine Light is named 420665199 file update MY2006 for muffler temperature control.
this is there fix for over heating of motor and exhaust.Now when the sled gets hot the light doesnot come on but it either retards timming or adds extra fuel.Then the sled when you hold it wide open will not rev, in my case 6700 rpms at 60 mph.if you stop and let it cool it will work correct again until it gets hot again.This is not a fix it is a patch.Ihave copy of this doc if anyone would like it PM me.



Slår man det art. numret på google så hittar man nån slags ECM eller dyl., $499
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Har varit med om att CPS (crank position sensor) kabeln nästan var av på en sådan (triggerkabel), och då misstände den och gick ej köra, sitter väldigt dåligt till.
Buletinen du har hittat var för att ge dem mindre bränsle på kallstart, samt nya data till avgastempgivaren samt att man då bytte stift till BR8ECS med 0,8 mm gnistgap. Man gjorde detta på 05 & 06
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Nej jag har inte kollat knacksensorn, får ta och göra det. Sitter den på toppen eller?

Jag har aldrig råkat ut för detta med varvtalsförlust men tack för tipset om var man kan hitta techtips.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har varit med om att CPS (crank position sensor) kabeln nästan var av på en sådan (triggerkabel), och då misstände den och gick ej köra, sitter väldigt dåligt till.
Buletinen du har hittat var för att ge dem mindre bränsle på kallstart, samt nya data till avgastempgivaren samt att man då bytte stift till BR8ECS med 0,8 mm gnistgap. Man gjorde detta på 05 & 06

Ja, så illa går den inte. Den är bara lite skum ibland. Väldigt knepigt isåfall att dom inte har fått till varvtals-droppet och svaj, har även läst flera -09'or med samma symptom. Den här bulletinen nämndes i en tråd ang. varvdropp och hade tydligen positiv effekt för honom..
 

Pearlanders

Medlem
15 jan 2009
16
0
1
Burträsk
www.ohlundsplat.se
Jag har sett att om "säkerhetspluppen" inte sitter som den ska så kodar den inte rätt, och går som ett lass nötter.
Trodde oxå jag hade nåt skit i tändningen, med råkade av misstag lägga handen på "pluppen" och då blev den till sig! Vet iofs inte om det är det som är ditt problem, med värt att kolla.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Om inte D.E.S.S chippet i stopsnöret har någon kontakt så piper det och man kan inte köra alls, tror inte det är lösningen på deras problem tyvärr :(
Mvh.
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Jag har sett att om "säkerhetspluppen" inte sitter som den ska så kodar den inte rätt, och går som ett lass nötter.
Trodde oxå jag hade nåt skit i tändningen, med råkade av misstag lägga handen på "pluppen" och då blev den till sig! Vet iofs inte om det är det som är ditt problem, med värt att kolla.
Nej, det är inte det felet men tack för tipset! Jag hade dock problem med D.E.S.S´n i höstas när jag skulle starta skotern efter sommarförvaringen, det var väldigt svårt att få kontakt så att den gick.

/Hasse
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Min påverkas dock ingenting av att nyckeln sitter snett..

Har märkt nu att om den står på tomgång i 5-10 sek blir det en redig svartfläck under utblåset, går på nolltid! Man känner sig hjälplös när man inte riktigt kan felsöka själv, och inte är man så sugen på att lämna in den heller, av olika skäl..