oregelbunden gnista Skidoo WT 600 03a

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna


Hej
Undrar om någon här kan ha nåt tips angående en widetrak 600 , det är så att den är lite svårstartad man får köra ca 10 sek på startmotorn och sen går den igång med en liten poff från ljuddämparen detta fenomen uppträder oftast när den är varm.
Jag tog ur stiften en gång när detta inträffade och såg då att gnista saknades de där första ca 5-10 sek sen kom det gnista hur fin som helst.
Mycket tacksam för tips om detta !! :confused:
 

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Tackar för att ni anammat problemet.
Så här är det , stiften ser ganska lika ut i färgen ingen större skillnad och när skotern är kall då startar den direkt och gnistan är helt ok, sedan man kört ett tag så börjar fenomenet man får köra ca 5-10 sek på startmotorn och då hoppar den igång.
Och under de 5-10 sek så finns ingen gnista, och en till sak när den fått arbeta riktigt hårt så den är riktigt varm då går den ej helt rent utan bludder m.m förekommer ,
Ok, det var en närmare beskrivning hoppas att nån har ett bra tips hur jag kan angripa problemet.
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Jag skulle misstänka att din start/lågfartsspole håller på att haverera.Eller eventuellt CDI:n.Lättast att låna en CDI-box av någon likadan maskin och provköra med den.Nästa steg är att ta bort avgaspipan,magnapullen och svänghjulet för att komma åt statorplattan för att se om lindningen på någon av spolarna är skadad.De går att linda om på flera ställen i landet till ett billigare pris än att köpa nytt.
 

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Ok
jag funderar på att jag kanske kan värma cdi boxen lite försiktigt med varmluftspistol och se om fenomenet inträffar ? Syns det tydligt på spolarna om de är brända eller nåt....?
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Prova så kanske du kan lokalisera felet.När min spole "brann" så kändes en bränd bakelitdoft.När jag senare tog en titt på spolen så syntes det tydligt att den var trasig.Dom kan tydligen också gå sönder utan att det syns utanpå.
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Tändlåset (Made in Mexico) är också en detalj som ställt till det för många,mig inkluderad.Men i detta fall verkar ju felet vara temperaturberoende så misstankar i den riktningen får vi nog avskriva.Som sagt så satsar jag en krona på de tidigare nämnda elkomponenterna,de är av Italiensk härkomst (Ducati) och når kvalitetsmässigt kanske inte upp till sina Japanska motsvarigheter.
 

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Idag testade jag som jag skrev med varmluftspistol och när jag lätt värmde den svarta lådan som sitter under luftburken med 4 kontakter på , då inträffade problemet jag körde ca 10 sek på statmotorn innan gnistan kom och när den svalnat så är det gnista på direkten.
Vad är det för låda den svarta under luftburken alltså,är detta cdi boxen ?? den var så stor tyckte jag jämfört med lite äldre skotrars cdi box ??
Den lär inte vara billig misstänker jag den ser iallafall dyr ut .
Men som det verkar så får man kanske lov att leta upp en sån hos nån reservdels nasare.:eek:h:
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Jag är inte alls säker på placeringen i motorrummet men det kan vara den sk MPEM-modulen som du hittat.Den agerar bla som CDI-box i din modell.Är det den som krånglar så blir det inte alldeles billigt att köpa en ny men det finns sådana begagnade på Bildelsbasen.Slå en sökning på Google:mpem+rotax 593 så får du upp sidan i Bildelsbasen som ett av sökresultaten.
 

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Ok då får jag nog köpa en ny sådan , jag funderar på en sak till är det någon som vet om den s.k DESS dödmansgreppet ochså måste bytas ifall den liksom är inviduell till data boxen ??
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Det bästa hade ju varit att låna en MPEM-modul från en annan skoter och testa ifall den fungerar bättre.Kan bli dyrt ifall det visar sig att det inte är fel på den du har,trots alla tvärsäkra inlägg i denna tråd:eyebrows:.Trots allt så verkar det ju vara den som felar efter ditt "värmetest"Jag kan inte svara på din fråga angående DESS:en men det finns säkert någon här med mer kunskap i frågan än mig...
 

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Jag pratade med en skidoo handlare de påstår att handlar man en ny mpem box hos tex rinab så måste man sedan programera om DESSn så den passar till nya boxen till en kostnad av ca 1000-1500 kr för att skotern skall gå att starta .
Stämmer detta ??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag är inte så säker på mpem boxen trotts värmetestet för dessa maskiner äter statorer. Mät upp värdena på statorn först innan du köper en mpem box. Statorn kostar runt 2000kr att linda om. Mät inte bara värdena,, mät även om lindningarna tjuvjordar i chassi.

Någon vet säkert ohm värdet och vilka färger på kablarna du ska mäta mycket enkelt att mäta.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det stämmer att man måste programmera om DESSen hos handlaren. Priset vågar jag inte svara på, dock.