Ordentligt med skidres på en MM 700 -01

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
hallå.
är bara lite nyfiken å höra med er om det går att få riktigt med skidres på en MM700?

vad ska man göra isf?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
ät snabbmat 7 dagar i veckan.

haha nädå.. släppa på balataremmarna går ju, och säkert lite trix med boggien.. annars finns de ju inte så mycket.
balataremmarna kan man ta bort om man vill ha lite kul tills de går sönder :D
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Vad jag har läst på div. forum, så är det quickrods + non-slip drivhjul som bör användas, ned drevning eller variatorkitt är väl också effektivt i samband med quickrods.. Alternativt att man tar bort kontrollstagen helt och ersätter dem med balataremmar så att inte saxen vänder håll.
Det sistnämnda sliter nog lite mer på grejerna och man tappar led egenskaper helt.

Går att tillverka egna quickrods.
http://www.totallyamaha.com/Totallyamaha/mainTechIndex.html

Sen: Chassis/Rear Suspensions & Drive, leta efter Transfer rods.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Vad jag har läst på div. forum, så är det quickrods + non-slip drivhjul som bör användas, ned drevning eller variatorkitt är väl också effektivt i samband med quickrods.. Alternativt att man tar bort kontrollstagen helt och ersätter dem med balataremmar så att inte saxen vänder håll.
Det sistnämnda sliter nog lite mer på grejerna och man tappar led egenskaper helt.

Går att tillverka egna quickrods.
http://www.totallyamaha.com/Totallyamaha/mainTechIndex.html

Sen: Chassis/Rear Suspensions & Drive, leta efter Transfer rods.
nja.. jag skulle inte våga ta bort kontrollstagen helt.. känns för mycke jobb att ta bort å testa.
men att köpa quickrods lr att göra själv är en lösning.. skulle fått tag på en skrotad sxviper med dom korta stagen med mutter.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag köpte från Viper och kortade dem till MM:ens längd.
Grymt smidigt att kunna justera res! :D

Men, då åker man på nonslip-hjul, och när boggien, kedjehus, drivaxel och sek.variatoraxel är lösa så passar man på att byta alla lager, slides, boggiebussningar, kanske även kedjan, renovera dämparna om det är såna, kolla så allt är helt i boggien...så blev det för mig iaf. Räkna med minst 5000 kr i delar.

Men men, det var det värt, det behövdes verkligen (750 mil).
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Jag köpte från Viper och kortade dem till MM:ens längd.
Grymt smidigt att kunna justera res! :D

Men, då åker man på nonslip-hjul, och när boggien, kedjehus, drivaxel och sek.variatoraxel är lösa så passar man på att byta alla lager, slides, boggiebussningar, kanske även kedjan, renovera dämparna om det är såna, kolla så allt är helt i boggien...så blev det för mig iaf. Räkna med minst 5000 kr i delar.

Men men, det var det värt, det behövdes verkligen (750 mil).
5000kr i delar är ju ändå billigt med dom sakerna du har räknat upp...
non-slip har jag redan och boggin är i topp skick
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Trimma upp den är då 1 lösning, redtop motorn är rätt slack orginal. Pipor,v-force och v-kit då jävlar så du se att du får upp den om du nu som sagt fixat lite med boggie inställningarna och non-slip ;)
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
släppa på balataremmarna är ju inte så häftigt. då har du ju fortfarande hela mattan i backen och skidorna lyfter lite. ser rätt muppigt ut. fixa pipor.44matta.v-kit-quikrods och v-force så ska du nog kunna få upp den på rullen
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Precis.. låt balataremmarna var.. 44:as matta dreva ner v-kit.. då åker du rulle det kan jag garantera..
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
HAHA varför snacka alla om att skaffa 44:as matta? jag har ju en 51:as matta ju... för alla er som har missat så har jag en Mountain Max med non-slip. resten är standard.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
då är det bättre med egna Quickrods ist.. där finns det mer att ta utav.. och det blir lättare att välja vad du vill åka på för tryck