Operation Packkälke

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Eftersom att jag gillar att pilla på i garaget och damen min har dragkrok på sin skoter, så bestämde jag mig för att snida till en packkälke.

Skissade ihop en enkel, odämpad kälke tillverkad av material som jag hade liggande i garagets stålförråd.

Ville ha tre stycken fack på kälken. Två stycken fack för Julas plastbackar med lock och ett fack för valfria saker. T.ex. två liggunderlag och en reservdunk med bränsle.

Började med att snida ihop en ram för att se hur det ser ut.



Svetsade sedan dit ett par rör för att avdela lastutrymmet på kälken, samt tre stycken plattjärn för att fästa durkplyfan i.



Bestämde mig för att göra ett höjdjusterbart drag, så ett enkelt sådant konstruerades.
Efter att denna bild så kortades dragstången med 25 cm och dragstången förstärktes även mot kälkramen på ett annat sätt.



Detsamma gäller på nästa bild också. Skidorna köpte jag billigt på annons i våras och de har mest legat och dammat till jag kom på idén om en packkälke.
Nu är det så att jag har skickat iväg kälken på galvning och glömde ta en bild på hur den såg ut när den var klar.
För jag har förstärkt benen som går ner till skidorna en del och dragstången ser som sagt annorlunda ut nu.



Är redan på gång och skissar på ett par kälkar till. En bekant som vill ha en så enkel kälke som möjligt för sin fiskeutrustning och det skall han väl få.
Sedan så är en dämpad på gång med justerbar spårbredd och smartare fastsättning av plastbackarna.
På denna kälke så blir det vanliga spännband som jag syr fast runt rören som sitter på kälken.

Hoppas på att få tillbaka kälken från galvningen nu i nästa vecka.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Idag så fick jag hem kälken från el-zinkningen.

Så ser chassiet ut i sin nakenhet:



Drog dit skivan med några vagnsbultar i rostfritt. Skivan ser lite skabbig ut, så eventuellt att jag sågar ut en ny som är i lite bättre skick.



Skidorna monterade. De gula grejorna som sitter på sidorna av kälken är en reflextejp från 3M. Klart kälken skall synas i mörkret också =)
Där ser man även förstärkningen vid benet som går ner till skidorna.



Snett bakifrån och där ser man också förstärkningarna som är gjorda till skidinfästningen.



Kälken kopplad till skotern. Draget justerat till sin högsta nivå, för skotern står uppallad inne i garaget. Syns även katastrofvajern kopplad mellan kälke och skoter. Kanske inte behövs, men jag gillar både svångrem och hängslen.
De nya förstärkningarna vid dragstången syns också. Kapade bort 25 cm av dragstången precis där rören går ihop mot varandra.



Nu så skall jag bara ner till garaget och sy fast spännbanden till backarna. Hade tydligen inte nål och tråd i garaget =)
Skall även prova mitt spadfäste och se om det funkar.
 
E

eMe181

Verkligen fin :) Men tror du att det kommer hålla utan fjädringen? Min morbror hade gjort en likadan, och det slutade med en massa sprickor......
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Verkligen fin :) Men tror du att det kommer hålla utan fjädringen? Min morbror hade gjort en likadan, och det slutade med en massa sprickor......
Det får jag se =)
Som sagt, det är damen som skall dra den och hon kör lugnt. Håller på med en fjädrad nu också. Mest bara på papper än så länge.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
så pass! hur mycket tar dom för det då?
Ge dem måtten på vad du skall ha zinkat så får du ett pris. De har maxmått också på vad de kan ta mot. Jag vill att de skall skaffa större bad, så man kan slänga i en fullstor släpvagn =)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Var ner en sväng till på garaget nu ikväll och sydde fast spännband till plastbackarna. Vill inte ha lösa spännband som man kan tappa bort i stridens hetta.

Provmonterade även min spade i spadhållaren som jag satte på sidan av kälken. Köpte ett par enkla på Jula som kompletterades med spännband från Mekonomen.
Sitter som berget.



 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
vad är ca materialkostnad ink elzink?? ex dunkar och plastbackar.. fin förresten!! blev sugen själv!!
Jadu. Kanske 400 kronor. Mesta av materialet kommer från skrottunnan på jobbet. Har en bra-att-ha-låda hemma i garaget och där har jag hittat det mesta.
Om man skall köpa materialet så blir det väl någon krona till.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Idag så var jag ut och provdrog packkälken ungefär 2,5 mil med last. Körde allt vad som gick med damens Polaris =) Den välte inte nu när jag var ut och körde, så den lär nog aldrig välta =)

Följer med bra efter skotern och rycker inte mycket i draget. Som ni ser på bilderna så följer den efter fint i skoterns skidspår. Känns som den funkar i alla fall