Omdömen på Summit REV XP 800?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Någon som hunnit köra denna maskin och vill uttala sig?

Är nyfiken på info.
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
Har hunnit köra ca 7 mil, så har kanske inte så mycket att säga, men den är jäkligt mycket trevligare än vad jag hade väntat mig på led. Grymt grepp i mattan, rätt slaskigt före nu, men matta greppar kanon. Flärpen baktill är somvanligt på tok för lång så den måste kapas.
Tankade första gången idag och den hade tagit ca 2,5 liter, tycker det verkar helt ok med tanke på föret och att man inkörnings kör (on/off hela tiden på gasen) Har ett grymt acc upp till ca 90 sen händer det inte så mycket, vet inte riktigt varför kanske inkörnings programet, har provat köra med klicker i läge 3 och 2 men märkte ingen större skilnad.

Väldigt nöjd med skotern är sammanfattningen.
 

lillat

Ny medlem
9 dec 2007
4
0
1
Jag har kört 8 mil med min xp. Tycker den känns lättkörd och rätt aggressiv. Bränsleförbrukning ca: 3 l/mil. Har lekt lite i vägslänterna, skråat, vänt upp och ner och där funkar den klockrent. Är dock lite orolig efter alla fjolårsproblem på 800an. Är väldigt nöjd så här långt…..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Känns det att den är lättare?

3 liter milen...gulp, de var som f-n..
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
nu har azap kört 6.5h (25mil strax) med summiten och den verkar rappare på toppen nu, sedan har vänster handtagsvärmare brunnit. Den drog ca 4L / mil när vi var ute på en 8-9 mils sväng i söndags i riktigt tuuungt före, vatten på sjöar och älvar och ospårat 50-60 cm djupt.
 
D

Daweasel

Väntar på min Renegade 800. Har hört att den inte ska dra mer än 600, om man inte hatgasar alltså... Kan det stämma? 4l/mil verkar lite väl hejjigt, i min lilla rosaskimrande värld hade jag hoppats på under 2l/mil med tanke på att det är en modern motor som dessutom är EPA godkänd.
 

azap666

Ny medlem
13 dec 2007
4
0
1
Kiruna
Tänkte bara fyllapå lite med min egen användare !! (fick skapa en ny. Går så när man är glömsk)

Är hel nöjd med skotern känns som den går bättre och bättre ju mer man kör, kanske inte så konstigt, allt nytt skall ju "slitas in" lite, samt att databoxen släpper taget så att den går bättre.

Hantags värmaren ser jag inte som nått problem, alla med aluminium styre kommer att få detta problem (om skotern är tillverkad för 11 Ocktober) det som händer är att Neopren isoleringen mellan styret och hantaget släpper i limningen, vilket gör att hantaget vrids lite och detta knäcker lindningen till värmaren, Får man detta bekymmer, så fixar dom det så jag ser det inte som ett problem (fixen är att ersätta neoprenet med kork, enligt vad jag läst på dootalk)

4 liter milen är jag inte säker på att den tagit på förra "repan" efter som jag inte tankat än, utan bara tittat på tank mätaren, och än så länge har jag aldrig sett en skoter med en exakt tank mätare.

Få ner den till under 2 liter/ mil kanske går efter den blivit inkörd och man "fis åker" efter led, men man köper nog inte en summit för att fis åka led :D

Mattan är helt grym, i a f för dom fören som jag kört i fram till nu. Greppar otroligt bra.

Det man bör tänka på är att man måste(bör) justera variator rems spänningen efter de första milen (säg 5-10) detta bör man väll kolla på alla nya remma för de sträcks en del i början.

kommer att köra en ca 20 mil i helgen, efter det kan jag återkomma med mer info om någon är intreserad.
 

lillat

Ny medlem
9 dec 2007
4
0
1
Har ca: 30 mil nu och har kört i "riktig" snö för första gången. Den är grymt lättkörd, man vänder i nerförslut utan problem. Handtagsvärmarna har gett upp vilket var väntat. Det oväntade är att den faktiskt går skapligt efter led. Jag blir mer och mer positiv till skotern. Efter ca 8 tim så kom det extra funktioner på displayen, vet inte om det ska vara så eller om det är något som egentligen skulle varit från början. Nu kan jag spela in hastighet och varv när jag kör för att sedan spela upp det när jag står still, inte för att jag kommer att använd det nå mucket. I samma veva dök eltempmätaren upp och någon funktion som jag inte vet vad de är. Det står några bokstäver, vilka kommer jag inte ihåg, och efter dem siffrorna 1215 oC. AZAP666! Vet du vad de betyder? Sista tankningen så var förbrukningen 2,5 l/mil. 0,5 l mindre än tidigare fast än det var lite tuffare körning.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Lättkörd kan jag inte riktigt hålla med om men å andra sidan har jag inte kört så många mountainmaskiner. Tyckte att den var lite klumpig faktiskt till min stora förvåning. Dessutom var den extremt tunggasad. Ta sig fram gör dom det är då inget att snacka om.

De 3 st XPsummit 800 ägarna som var med då vi var och körde hade ungefär samma sak att säga om dom. Smårackel var väl omdömet efter bara kanske 10-20mil på skotrarna. Jag tror helt klart på konseptet men skulle inte köpa en i år pga alla barnsjukdomar.. Dessutom har jag blivit lite för 4tfrälst så det blir nog ingen XP för min del.. Nästa år är det säkert en kanonskoter....
 

jom xp

Medlem
31 jan 2008
14
0
1
Ja har kört nu ca:50 mil med min summit xp 800 å är Grymt nöjd med den.Lite små problem men annars är den helt Gudomlig..! Dragon (Rmk)800 hänger inte med,variatorkittad nytro blir oxå efter i starten,men sen tändningen slog om så går den slöare så jag ska serva den till veckan,ska bli spännande å se hur den går då!