Omöjligt att få loss variator på 1000sdi...

Hellgren

Välkänd medlem
Håller på att hjälpa en kompis att plocka av variatorn på en Mach Z 1000sdi -05.
Motorn är från 06 och variatorn kan vara nyare.

Problemet är att hur mycke vi än har bankat och kört med muttermaskin på avdragaren så får vi inte variatorn att röra sig de minsta. Avdragaren däremot är numer krokig som en banan.

Anledningen till att vi ska av med variatorn är att den troligtvis sitter snett på vevaxeln (fel kona?) eller så är vevaxeln sne.

Någon som har något bra tips på hur man får av variatorn då den sitter som fan?
Hörde tips om gängstav med borrat hål som man fyller med olja och får hydraleffekt, kan detta vara något?
Är det någon skillnad mellan variatorerna på 1000sdi 05-07?

Är öppen för alla förslag utom att köra vinkelslipen rakt igenom...

//Hellgren
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Behåll avdragaren indragen med högt tryck på och värm variatoraxeln med gaslåga. Tyvärr kan det resultera i att du bränner sönder kromet, men variatorn hoppar garanterat av med en smäll! Var inte rädd för att värma länge, för varm ska den bli!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kör annars med hydraltryck. In med fett/olja på med en gängtejpslindad avdragare, vips och variation är väck.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
R

RevMan

Att banka och slå på avdragaren samt att vålda med muttermaskin är fel väg att gå då man även bankar och slår på vevlagren.
En liten klick fett på spetsen och lite wd40 på gängorna. sen drar man in avdragaren ganska hårt och häller kokande vatten på axeln, har funkat varje gång, även på yeti 1300 och 1000sdi där variatorerna annars sitter som om dom vore gjutna i vevaxeln.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Slår man på axeln så kan man skada lagren i motorn,muttermaskin ska inte användas,man skall seg dra den tills det smäller,blir avdragaren krokig så har du säkert en pirat avdragare och dom är mkt mjukare än en orginal,köp en orginal dom kostar under 400spänn och den håller garanterat mkt längre än pirat avdragaren,värmer man för mkt på axeln så kan du vara tvungen att byta p-box då dom kan ta skada av värmen
 

Hellgren

Välkänd medlem
Tackar för tipsen, kom gärna med fler!
Vi har testat att värma men de hjälpte inte.
Ska nog testa med hydraltryck, kan nog vara enda lösningen.
Ska även skaffa en orginal avdragare få se om den pallar mer än piratkopian.
Största problemet tror jag är att variatorn sitter snett på veven för jag hoppas verkligen inte att veven är så sne då variatorn rör sej ca 1cm i sid/längs-led längst ut. Någon annan som haft detta fonomen?
/Hellgren
 

Hellgren

Välkänd medlem
Det har jag med, det skulle kunna hända om det är olika kona på variator och vevaxel, därför undrade jag om det kan vara olika kona mellan årsmodeller eller om det kan vara så att det är en TRA7 som sitter på... Ser man någon direkt skillnad mellan TRA5 och TRA7?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Frys loss den. Kapa bort den krokiga piggen på avdragaren, vicks skiten på sida, fyll hålet med vatten, linda gängtape på avdragaren och dra i den så hårt du kan. Sen ställer du ut den i kylan. Då vattnet fryser så lossnar den. Jag lovar.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Det har jag med, det skulle kunna hända om det är olika kona på variator och vevaxel, därför undrade jag om det kan vara olika kona mellan årsmodeller eller om det kan vara så att det är en TRA7 som sitter på... Ser man någon direkt skillnad mellan TRA5 och TRA7?
Tror att Tra7 variatorena är helt släta på utsidan,alltså inga hål på ytterskivan
 

Hellgren

Välkänd medlem
Har nu konstaterat att det är rätt variator i allafall. Det är en TRA5 som sitter på, den har heller inga hål i ytterskivan som TRA3 har.
TRA7 har smalare ytterskiva än va TRA5 har.

Det blir ett försök i helgen med att frysa av den med vatten och fram tills dess ska vi skaffa orginalavdragare.
Lossnar den inte då så får vi testa komisens förslag med fettspruta och slutligen dynamit...
 

Hellgren

Välkänd medlem
Nu är variatorn lös!
Med orginalavdragare och meter långt skaft så small den av.

Och till de mindre roliga så är vevaxeln sne, den rör sig ca 3mm i höjd och sidled.

Så nu blir de isärplockning och skicka iväg på riktning.

Frågan är bara hur i hela helv... axeln kunnat bli så vind på så kort tid, det är kompisens första skoter så an håller bara på att lära sej åka än så länge...?

/Hellgren
 

Mikelee72

Medlem
3 mar 2011
30
0
1
Hagfors
Du kan tippa upp skotern på sidan, häll i lite 2-taktsolja i gänghålet, ej helt upp till de nedersta gängorna, dra gängtejp på fästbulten, skruva i den för hand så långt du orkar, ta sen muttermaskinen och dra, då spränger du loss den.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den har nog vridit sig på tappen då den kastar så mycket, däremot kan man fundera på skicket på lagrena då dom låtit pto-tappen vrida sig så långt...

Lagrena på pto-tappen får du sannolikt låta byta, och om du har tur kan man pressa tillbaks tappen till rätt läge, och låta svetsa eller stifta den. Och sen rikta.

Om du har otur får du byta både block och vev. Hoppas inte.