Oljiga Raveventiler

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Plockade ur rave giljotinerna på en 600 sdi -08 och undrar nu om det är normalt att de ser ut såhär:
Alltså borde jag kolla upp något eller brukar de bli såhär skitiga?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom blir sådär. Därför bör man ta upp och rengöra minst 1 gång per år. Ställ dom i en kopp med diesel över natten, sen skrubbar du av dom med tandborste/svinto eller liknande.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Aldrig Tage upp rave ventiler, men det är typ sådär (kanske lite värre beroende på service intervall) det brukar se ut på mina arctics.

Därför dom skall tas upp/rengöras.
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Dom blir sådär. Därför bör man ta upp och rengöra minst 1 gång per år. Ställ dom i en kopp med diesel över natten, sen skrubbar du av dom med tandborste/svinto eller liknande.
Jo att få dem rena var inga problem, tog CRC Bräkleen och en disksvamp med grov yta, blev rättså bra tycker jag. Blev bara lite fundersam om det ska vara så mycket olja på dem.
Förra ägaren hade endast kört på någon sorts bensinmacks olja men jag tänker köra Brps egen, blir intressant att se om det är någon skillnad nästa år.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kör på helsyntet så ska du märka lite skillnad :) Använde polaris ves-olja till skrotaxen ifjol och de giljotinerna såg jättefina ut
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Tänk på att vara ordentligt noga med att smörja alla delar med ny, fräsch olja innan du monterar tillbaka. Viktigt att allt löper fritt och lätt.

Kan också flika in att det är en otrolig skillnad på vilken olja man använder, åtminstone på Polaris. Kommer aldrig köra något annat än VES Gold i min Pol maskiner. :)
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Jag har tänkt rengöra mina ventiler innan säsongen börjar på allvar, är det något som måste bytas t.ex. packningar eller är det bara att plocka lös allt och montera?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag har tänkt rengöra mina ventiler innan säsongen börjar på allvar, är det något som måste bytas t.ex. packningar eller är det bara att plocka lös allt och montera?
Risken är att packningen som sitter mot cylindern går sönder. Det är mer regel än undantag, åtminstone på Pol.