Oljetillförsel efter en motorrenovering, hur göra?

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Tjenare alla!

Blir mitt första inlägg på forumet här:hahaha:
Det är så att jag har nämligen renoverat en 600:a enduro (-01) motor (lilla 600:an) efter ett vevstaks haveri.

Så det är bytt kolvar alla packningar och ramlager och alla p-boxar! och veven är renoverad. Orsaken till haveriet TROS vara vattenkörning i sommras, men det är ju inte helt konstaterat. Så därför undrar jag nu innan provstart, hur kan jag kolla så oljepumpen och hela den biten fungerar? Tror jag läste att man skulle även blanda i 2% 2t i benisnen under inkörningsfasen.

Hur gör ni vid inkörning och för att kolla så oljematningen fungerar?
efter lite sökande hittar jag en LÅNG tråd ang inkörning, klart intressanthttp://forum.snowmobile.se/showthread.php?42843-Köra-in-Hårt&highlight=oljetillf%F6rsel

Så jag antar det blir att blanda lite olja i tanken, och sedan fylla på i oljetanken och se om det går åt någon olja helt enkelt????
tacksam för svar
Mvh
 
Last edited:

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Som du säger är de bara blanda 2% olja i tanken och fylla oljebehållaren full, kolla även också hur mkt bränsle den tar så kan du räkna ut hur många procent oljepumpen matar ut
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Går att göra precis som du säger även om jag tycker att du borde koppla ur oljepumpen och alltid blanda i tanken om du tvivlar på pumpens funktion. Det är alltid de säkraste alternativet.
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Jag tackar för svaren!

Nu hade jag lite bad luck, and stupidity som satte stopp för provstart igår..hade satt en skruv på termostat locket som var ca 3-4mm för lång och pressade sönder locket. (suck vad onödigt klantigt) Men tror jag löst problemet så jag kan få starta ikväll.
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Då har man äntligen fått någon kilometer på skotern, GLAD :)

Fick dock ett tändstift som slog igen, eller hur man ska kalla det? Tappade en cylinder, stannade skotern direkt och bytte stiften sen gick den bra igen. Undra om den får för mycket olja då? Har ju blandat i tanken ca 2% och det kanske blev för mycket.

Måste även fråga, gör jag rätt i att köra Mineral olja nu i början? Den jag kör på heter
PENNASOL 2-T MINERAL
Eller ska jag som hobbyåkare skippa inkörning med mineralolja och köra på en helsyntet? Var ju lite skriverier i en tråd där om just detta. Men det kanske är mer tävlingsåkare som kör med mineral i början????
 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
kör ej utan oljepump, för då går det dåligt med vattenpumpsdrevet!
Mitt inlägg kanske inte var idiotsäkert, då jag anser att "It goes without saying" att du gör en slanganslutning som fortfarande går in och smörjer detta.