Oljesmörjning vevaxellager ?

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Vill ha några riktigt seriösa svar, såg att en hade dragit upp en tråd om en oljepump. Om man plockar bort den helt. Vad händer med smörjningen då ? Håller vevaxeln om den inte får någon smörjning ? Ska plocka isär hela motorn nu, om jag fettar inte vevaxellagrena borde det väl hålla och jag plockar bort hela separata pumpen ?

Som sagt tar motorn någon större skada av det ? Om jag typ blandar 2,5% - 3,0% i tanken tex, det går ju ändå ner i vevhuset.. Har väldigt ont om plats i mitt motorrum. (min motor är en ves 600-01) Men tror fler vill ha ett ärligt svar! :rolleyes:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du får se till att det finns hål från vevhuset till alla lager, du har säkert flera hål redan men kan behövas något eller flera till pto sidan och ev även till magsidan beroende på hur det är gjort nu.

Eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut nu så tänker jag inte gissa något. Det finns så många andra som gör det så bra.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har hört att man kan sätta dit fettnippel på blocket istället och trycka in fett nån gång om sänder. Är slanganslutningarna gängade i blocket eller ?
Någon måste ju veta eller någon som har kört med pumpen bortkopplad och blandat i tanken och det har hållit/rasat ? Någon måste ju kunna komma med ett seriöst svar!
 
Last edited:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Man måste borra oljekanaler i blocket, eller bygga fetnippel.
Jag tror på det förstnämnda.

Dock så är jag osäker på hur detta går till, men det finns massvis med info på hcs.