Oljesmörjning och matta lynx re 600 -07 BILDER

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Tjena!

vad ska de va för delning på mattan till denna skoter?

sitter en 9 kuggs nonslip på och när ja köpte skotern så satt de en 38 ripsaw med 2.86 delnig. har nu köpt en 44 med 2.52 delning då ja läste innan att de skulle va 2.52. men nu när ja såg att 38an var 2.86 blev ja osäker?

sen undrar jag varför man gjort såhär. dom små slangarna är "pluggade" ?



 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Olje pumpen borde va inkopplad så här.
Då måste du blanda oljan i bensintanken?
Om inte jag har helt fel så smörjer oljan dom innersta lagren på vevaxeln.


En del plockar bort olje pumpen, och börjar att blanda oljan i tanken.
Men då brukar det se ut så här.

 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du hade 2.52 delning original på din skoter.
Men om förra ägaren monterat en 2.86 så måste han ju även ha bytt drivhjulen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Du har pluggad oljepump och då är de bäst att ta bort oljepumpen och sätta en täckbricka för hålet "med en påfyllning nippel i".

När man tar bort en oljepump är de viktigt att fylla i och hålla oljenivå i detta pumphus som också är ett drevhus för drivning av vattenpump! Utan olja däri så skär vattenpumpen lager och drev!!!!!. Nippeln som sitter ovanför pumphuset (syns på en av bilderna) har man som avluftning från detta vacumtäta utrymme. I täckbrickan gängar man in en påfyllningsnippel. Man trycker in olja i undre nippel och när de rinner över i övre nippel pluggar man bägge nipplarna. Enklast pluggning är att dra en slang mellan nedre och övre nippel för då kan man bara dra lös den från övre nippeln vid påfyllning. sätt gärna dit en transparent slang för då ser man oljenivån i pumphuset. De säljs lock utan nippel men de går aldrig fylla på olja genom enbart övre nippeln för de är vacumtätt i detta utrymme så man får då hålla på ca 7 timmar för att fylla detta utrymme. Pumpa gärna i motorolja typ eller växellådsolja för den blir kvar längre tid och är hälsosammare för dreven.

De små oljenipplaran som sitter i blocket och är kopplad till oljepumpen smörjer inte några lager när pumpen är inkopplad. De går bara rakt in i vevhuset så oljan blandar sig med bensinen. Ingen fara att plugga med andra ord.
Denna motortyp och årgång håller bättre i blanda tank utförande just för att oljan enbart kommer in i vevhuset först med oljpump inkopplad. Insuget på dessa motorer är rakt in genom cylindern så kolven får rätt mycket ren soppa på sig vilket är helt idiotiskt då de skär lättare. Vevhusplacerade oljenipplar funkar däremot bra på alla andra märken som har vevhusmatat inkommande bränsleblandning.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Olje pumpen borde va inkopplad så här.
Då måste du blanda oljan i bensintanken?
Om inte jag har helt fel så smörjer oljan dom innersta lagren på vevaxeln.

En del plockar bort olje pumpen, och börjar att blanda oljan i tanken.
Men då brukar det se ut så här.
Ja precis sådär borde de se ut, så ja de måste ju betyda att jag måste blanda direkt i tanken. va bra att man fick reda på de när man köpte skoter, suck. tur ja inte hunnit köra nått innan ja börja greja med den, hade den väll skurit.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Du hade 2.52 delning original på din skoter.
Men om förra ägaren monterat en 2.86 så måste han ju även ha bytt drivhjulen.
nä de tror ja inte för 44an som ja satt dit passar kanon, dom hade även monterat ena lagerhållaren till drivaxellagret på "utsidan" innanför hastighetsmätargivaren. verkar va nån klåpare som haft den innan.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Du har pluggad oljepump och då är de bäst att ta bort oljepumpen och sätta en täckbricka för hålet "med en påfyllning nippel i".

När man tar bort en oljepump är de viktigt att fylla i och hålla oljenivå i detta pumphus som också är ett drevhus för drivning av vattenpump! Utan olja däri så skär vattenpumpen lager och drev!!!!!. Nippeln som sitter ovanför pumphuset (syns på en av bilderna) har man som avluftning från detta vacumtäta utrymme. I täckbrickan gängar man in en påfyllningsnippel. Man trycker in olja i undre nippel och när de rinner över i övre nippel pluggar man bägge nipplarna. Enklast pluggning är att dra en slang mellan nedre och övre nippel för då kan man bara dra lös den från övre nippeln vid påfyllning. sätt gärna dit en transparent slang för då ser man oljenivån i pumphuset. De säljs lock utan nippel men de går aldrig fylla på olja genom enbart övre nippeln för de är vacumtätt i detta utrymme så man får då hålla på ca 7 timmar för att fylla detta utrymme. Pumpa gärna i motorolja typ eller växellådsolja för den blir kvar längre tid och är hälsosammare för dreven.

De små oljenipplaran som sitter i blocket och är kopplad till oljepumpen smörjer inte några lager när pumpen är inkopplad. De går bara rakt in i vevhuset så oljan blandar sig med bensinen. Ingen fara att plugga med andra ord.
Denna motortyp och årgång håller bättre i blanda tank utförande just för att oljan enbart kommer in i vevhuset först med oljpump inkopplad. Insuget på dessa motorer är rakt in genom cylindern så kolven får rätt mycket ren soppa på sig vilket är helt idiotiskt då de skär lättare. Vevhusplacerade oljenipplar funkar däremot bra på alla andra märken som har vevhusmatat inkommande bränsleblandning.
okej så jag kan inte ha de som de är nu, oljeburken kvar å allt? vore skönt att slippa bygga om.
var kanske 10 liter kvar i maskinen och ja tankade i 20 liter ny bensin utan att blanda i olja för ja visste ju inte om detta då. körde kanske 2 km med skotern bara för att se att den fungerade.

frågan är ju om den hann ta skada av detta nu, gick bra och inga problem tills ja kört klart. känns som ja har bra komp också " har dock inte mätt". bara hoppas maskinen klarade sig. ska man köra ca 3-4% olja eller va rekommenderar du?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mitt tips är att koppla tillbax oljepumpen som den ska vara.
Det är ju en 600, och dom skär inte på kolvarna förrän nåt vevlager ger upp, eller vid tjuvluft... Behöver inte ha oljeblandat.

Kolla bara att den funkar som den ska först, och se till att den är ordentligt luftad.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Mitt tips är att koppla tillbax oljepumpen som den ska vara.
Det är ju en 600, och dom skär inte på kolvarna förrän nåt vevlager ger upp, eller vid tjuvluft... Behöver inte ha oljeblandat.

Kolla bara att den funkar som den ska först, och se till att den är ordentligt luftad.
okok ja precis de vore ju de bästa, ska försöka få ta i den förra ägaren och fråga varför dom gjort detta och om de bara är att koppla tillbaka " köpte via en firma så därför ja vet så lite om skotern"

kolla så den är riktigt luftad? visst man kan ju se oljan i slangarna eller kan man kolla/göra på nå fler sätt? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Här har du en oljepumps luftningsvideo och grundjustering. Du har visserligen en annan pump men de är liknade sätt även på din pump.
De kan ju hända att din pump skurit i dreven så den inte ens går runt så kör 3% i tanken tills du ser att den drar ca 2% ur oljebehållaren.

https://www.youtube.com/watch?v=OWCfMJo-vFs
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Här har du en oljepumps luftningsvideo och grundjustering. Du har visserligen en annan pump men de är liknade sätt även på din pump.
De kan ju hända att din pump skurit i dreven så den inte ens går runt så kör 3% i tanken tills du ser att den drar ca 2% ur oljebehållaren.

https://www.youtube.com/watch?v=OWCfMJo-vFs
okej bra video! ja man vet ju inte varför dem gjorde såhär från början men de är ju en ide att göra så :)