Oljeservice FST

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Jag har tänkt göra en extra oljeservice på min FST Cruiser innan säsongen.
Den har gått 160 mil och servades sist vid 60 mil.

Har köpt helsyntet Castrol 0-30 sport enligt rekommendation från Laitis (850 kr för 4 liter).

Nu till frågan, var sitter oljepluggen och behövs det specialverktyg för att få loss den ? Nåt speciellt jag ska tänka på ?

Är det något annat jag bör serva förutom fett-punkter ?

Mvh

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Hittade du ingen dyrare olja?;) Olja i växellådan/växelhuset skadar inte att bytas. Kolla att alla leder i boggin och framvagnen inte glappar eller kärvar....slidesen kan ju behöva kollas. Skidor(styrstål) mm

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
det finns ingen oljeplugg på fstn, du måste ha en kabel och koppla om elsystemet, ta ur efi säkringen och pumpa ur oljan genom returslangen genom att köra på startmotorn

Köp ett service kitt till din maskin istället, då följer allt med som du behöver ,olja, filter, kabeln och instruktion
art nr 2875522 781:- sek

kolla med en åf om det inte är några nya servicebulletiner på din maskin.........

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man köper en 4t för att göra denna service var tusende mil eller liknande? :) tycker du överdriver med oljeservicen.. fast som sagt jag kan ha fel, jag tror bara att den kommer att rinna ut med samma färg som när de sist stoppade i den! :-D

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Tycker du gör rätt i att byta olja. Turbon är ju bara oljekyld. Och på min så blir oljan ganska fort svart. Det går heller inte att få ur all olja vid oljebyte. Lite samma som att byta olja på en automatlåda. Men som sagt, du måste ha kabeln samt göra enligt anvisningen i instruktionen. Ett tips för att spara startmotor och batteri är att ta ur stiften så snurrar motorn lättare. Har du en -07 eller nyare så är det lätt att ta ur dom.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Bortkastat att serva den om du inte har utsatt den för nått hemskt. Oljan är förmodligen bättre än ny, om din maskin har ett vettigt oljefilter. Jag skulle gissa att du vinner precis noll på att byta olja, har du otur och har smusigt i garaget så kommer oljan att initialt vara smutsigare än den du har i maskinen nu. Är du extremt orolig så kan du ta ett oljeprov och skicka till mig så analyserar jag det och du får svart på vitt hur du ligger till.
Många slarvar med servicen medans ännu fler servar onödigt ofta, pillar i grejorna och får in mer skit.

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
Bortkastat att serva den om du inte har utsatt den för nått hemskt. Oljan är förmodligen bättre än ny, om din maskin har ett vettigt oljefilter. Jag skulle gissa att du vinner precis noll på att byta olja, har du otur och har smusigt i garaget så kommer oljan att initialt vara smutsigare än den du har i maskinen nu. Är du extremt orolig så kan du ta ett oljeprov och skicka till mig så analyserar jag det och du får svart på vitt hur du ligger till.
Många slarvar med servicen medans ännu fler servar onödigt ofta, pillar i grejorna och får in mer skit.

har du kollat oljan på en fs/fst ? själv har jag bytt olja på fs /fst modellen xxx gånger, och tycker själv att det är behövligt inte minst under inkörningsperioden då det är en glidlagrad motor där alla lager och lagringar ska köras/nötas in.........:hmmmm2:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Var inte den sevard och oljebytt vid 60 mil, förvisso är den inte helt inkörd då men moderna motorer genererar mycket lite partiklar under inköring. ( förutom vissa cross och supermotard maskiner som verkar praktisera som svarvarlärlingar)

Har tyvärr inte gjort någon service på fst:n så jag har ingen personlig erfarenhet men jag skulle ha svårt att tro att den var så mycet värren än andra maskiner.

Om det är någon som är intresserad att ta oljeprov och undersöka konditionen hos sin 4-t olja i sin maskin och har bra historik på maskinen så är det bara att höra av sig.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Nog behöver man byta olja varje år...oavsett om man kör mycket eller lite så blir väl oljan gammal och förlorar lite av sina egenskaper.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är inte alls säkert att man behöver byta varje år om man har en bra körprofil, en okja som står på hyllan hos leverantören har ett "shelf life" på 10 år (egentligen mer men de flesta systemen tillåter inte mer). Bara för att du fyller den i maskinen så behöver et inte betyda att den blir kass på en gång. Många nya bilar har bara service vart annat år trots att de tillåter flera tusen mil mellan oljebyterna, men som sagt olja är billigt motorer är dyra så det är synd att bli dumsnål och byta allt för sällan.

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
Var inte den sevard och oljebytt vid 60 mil, förvisso är den inte helt inkörd då men moderna motorer genererar mycket lite partiklar under inköring. ( förutom vissa cross och supermotard maskiner som verkar praktisera som svarvarlärlingar)

Har tyvärr inte gjort någon service på fst:n så jag har ingen personlig erfarenhet men jag skulle ha svårt att tro att den var så mycet värren än andra maskiner.

Om det är någon som är intresserad att ta oljeprov och undersöka konditionen hos sin 4-t olja i sin maskin och har bra historik på maskinen så är det bara att höra av sig.
då måste jag fråga dig som kan det här med olja, om man inte har utrustning för att ta oljeprov hur många år eller mil kan jag köra med oljan i en fst ? eller ska jag skicka in och analysera ett oljeprov varje år ?
Vad kostar det att ta ett oljeprov förhållande till ett oljebyte ?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jahapp nu gick jag ut i garaget utan att läsa svaren som tydligen rasat in. Dumjävel mej.
Jo mycket riktigt, jag saknade kabeln men gav mig fan på att få ut oljan med oljesugen.
Ur returslangen fick jag ut 2 dec, ur oljebehållaren en liter. Försökte även ur oljefiltret men ikke. Jag fick ut totalt 1,2 dec.

Oljan var svart. Skotern har gått 160 mil, den servades vid 50 och jag tvivlar på att den byttes. Filterkoppen var då helt utan märken. Men nu är den bytt till hälften iaf.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Det är inte alls säkert att man behöver byta varje år om man har en bra körprofil, en okja som står på hyllan hos leverantören har ett "shelf life" på 10 år (egentligen mer men de flesta systemen tillåter inte mer). Bara för att du fyller den i maskinen så behöver et inte betyda att den blir kass på en gång. Många nya bilar har bara service vart annat år trots att de tillåter flera tusen mil mellan oljebyterna, men som sagt olja är billigt motorer är dyra så det är synd att bli dumsnål och byta allt för sällan.
Ja många biltillverkare tillåter flera tusen mils använding, men ska du ha lång hållbarhet på motorn så trorj ag ingen motorkunnig inte rekomederat ett oljebyte varje år.(tillåter och rekomenderar är inte samma sak) Och i obrutet förpackning håller säkert oljan länge, men när den kommer i kontakt med bla. syre så är jag inte lika säker på att den håller så länge.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Med tanke på att Aarenius ekvation anses gälla för oxidation av oljor...
varje 10 graders höjning av temperaturen ger halverad livslängd, med andra ord om oljan ska hålla 1500 mil i en bilmotor vid drifttemeratur så kommer det att hålla ganska länge vid rumstemperatur.

Det kan mycket väl vara som du säger, att de inte har bytt oljan. I såna fall är det alltid en bra idé att byta strax efter inkörning eftersom det är då det blidas mest partiklar.

nipa03

Medlem
28 dec 2009
16
0
1
Ja många biltillverkare tillåter flera tusen mils använding, men ska du ha lång hållbarhet på motorn så trorj ag ingen motorkunnig inte rekomederat ett oljebyte varje år.(tillåter och rekomenderar är inte samma sak) Och i obrutet förpackning håller säkert oljan länge, men när den kommer i kontakt med bla. syre så är jag inte lika säker på att den håller så länge.
Enligt min servicebok så ska bilen in på service var 3000 mil eller 1 år. Det som kommer först. Det beror alltså på hur mycket man kör på ett år. Når man 3000 mil under ett år ska den in på service för att man når just 3000 mil och kör jag 1000 mil på ett år ska den ändå in på service.
Så oljebyte görs varje år (om man följer rek.) men då är det som sagt en Saab 9-3 med och ingen skoter. :)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Precis det ja menar...man bör byta olja varje år på ett fordon oavsett om man kör mycket eller nästan ingenting.