Oljepumpen

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Har letat fel i flera veckor nu, men inte hittat något..
Har i princip bara oljepumpen kvar som det kan vara fel på, han ryker ju mycket och så och det är mycket olja vid kröken!
Så jag skulle behöva hjälp hur man kollar oljepumpen och hur man ställer in den. Skotern är en Summit 800 -02

Det som är gjort är:
Nya Reeds och insugsgummi.
Komptest, 8,6 på båda.
Rengjort förgasare flera gånger noggrant.
DPM kollad.
Tank rengjord noga och i med ny bensin.
Bränslepumpen kollad, såg okej ut.
Kört utan tanklock, ingen skillnad.
Tryckt på dessen, ingen skillnad.
Testat med startgas.
Och rengjort avgasportarna.

Oljan jag kör med är:
OKQ8
2-taktsolja 4liter
SKOTER TT
Syntetiskt Baserad

Stiften har varit svarta och blöta,
bytte till BR9EYA. Då blev dom mer vita och blöta, men nu har även dem blivit svarta och blöta och slutat fungera.

Ifall någon har nån bra guide på hur man ställer in och kollar pumpen så blir jag enormt tacksam! Är så less på denna skoter nu :(
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Är inte ovanligt att oljepumpsarmen inte går tillbaka hela vägen, så kolla det.
Sen så är inte den oljan du kör på känd för att vara "rökfri" direkt...
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Förmodligen dina förgasare, hade samma problem på en 800 summit -01 visade sig att chocken var paj, såg ut att gå tillbaka ordentligt men det gjorde den inte så den flödade över med avgasknallar och massa svart sörja i kröken. Testade att "renovera" gasarna fick det bättre men hade lite problem att hitta rätt delar så slutade med att jag köpte ett par beggade på blocket för en 1000 kr. sen funkade allt som det ska.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Re: Sv: Oljepumpen

Jo men det är lungt att åka så ganska länge då det är mycket olja där. Det finns ju faktiskt en möjlighet att det är den vägen oljan tar in i motorn också. Om du tommer oljetanken och kollar om oljenivån sjunker i den grova slangen som går in i vevhuset mellan cylindrarna. Om den gör det då har du ett läckage.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Tack så mycket för guiden! :)
Tar väl och pluggar choken med en tändsticka först, funkar inte det så tar jag mig en titt på oljepumpen. :)
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Skulle starta han idag. -19 grader
Drar ca. 10 drag med helchoke och han går igång, låg tomgång och gasar jag lite så dör han.
Startar han igen och låter han gå ett tag, stänger av choken och han får en fin och jämn tomgång vid runt 3000 varv. Efter ett tag sjuker tomgången till 1500-2000 varv. Jag kör då iväg och han går jättebra i 10 meter. Då börjar han dö, släpper gasen och han går väl sådär. Sen gasar jag till och han dör totalt..
Ganska mycket vit rök. Ingen svart rök alls.
Vad kan det vara?
Hur var det när din choke tjorva samuelsson?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Precis så där, gick hur fint som helst på tomgång så fort du gav han lite gas så dog han och blev sur som fan, avgasknallar och massa svart soppa i kröken, har läst lite här på forumet att TM40 inte är världens bästa gasare. flatside trottlarna speciellt på 800 blir "sladdriga" med tiden så de sluter inte riktigt tätt och drar då in lite juv luft vilket kan ge konstiga start problem. beställde lite resrv delar fån någon firma i Sthlm som var någons sorts general agent för mikuni så det blev lite bättre men tillslut gav jag upp att mecka med dom och köpte ett par beggade på blocket för 1000 spänn vill ju inte stå i garaget hela vintern.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Precis så där, gick hur fint som helst på tomgång så fort du gav han lite gas så dog han och blev sur som fan, avgasknallar och massa svart soppa i kröken, har läst lite här på forumet att TM40 inte är världens bästa gasare. flatside trottlarna speciellt på 800 blir "sladdriga" med tiden så de sluter inte riktigt tätt och drar då in lite juv luft vilket kan ge konstiga start problem. beställde lite resrv delar fån någon firma i Sthlm som var någons sorts general agent för mikuni så det blev lite bättre men tillslut gav jag upp att mecka med dom och köpte ett par beggade på blocket för 1000 spänn vill ju inte stå i garaget hela vintern.
Min går ju bra när jag kör på halvchoke, var det så på din också?
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Asså jag orkar inte hålla på med skotern nå mer. Blir så less.. Öppnade cyllen och den hade nypit lite på ena..
Ska skicka in han på verkstad imorgon så jag slipper detta, vill ju köra skotern också. inte bara skruva.
Ska bli spännande att se vad det var för fel.