Oljepump?

Skrotax

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Kan vara olika beronde på grejerna men vid 500mil så borde nog man vara vaksam över förbrukningen.Men d e så olika så d e svårt att säga!Håll koll på insugsgummina oxå,med dagens bensin så spricker d väldigt fort på en del skotrar
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
skönt att höra... men nu börjar man fundera varför en del människor tar bort oljepumpen och blandar i tanken om pumpen har så lång livslängd...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar inte vara oljepumpen som orsakar separatsmörjningsproblem, det är slangar som spricker och läcker, filter som blir igensatta mm som börjar spöka med tiden. Jag svarade just på ett annat inlägg om samma sak :)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
OrrenXLT skrev:
skönt att höra... men nu börjar man fundera varför en del människor tar bort oljepumpen och blandar i tanken om pumpen har så lång livslängd...
För att vissa är livrädda för alla nymodigheter.

Det finns ju tillochmed folk som byter EFI mot förgasare.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Min oljepump gick sönder pga vatten... den frös alltså sönder. Dyrt haveri. Ny pump kostade dryga tvåtusen + nya kolvar och packningar. Klarade cylindrarna som tur var.

Detta pga förra ägaren hade sänkt skotern under sommaren, fick ingen info om det. Så varning...
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Självklart är det viktigt att kontrollera skicket på en såpass viktig del, inför var sesong.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag vill inte hacka på Yamaha på nåt vis, men har genom året ägt tre japanare och alla har haft problem med oljepumpen (två har orsakat motorhaveri), så jag vill bara tipsa ägare till äldre Yamaha att se upp!
Nu är det ju inga purfärska maskiner jag haft: EC540 -83, ET340 -85 och PZ480 -89.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Största orsaken till haveri brukar vara att man kör tanken tom på olja - då upphör smörjningen nämligen. Att oljepumpen slutar att fungera utan att man kör den torr har i princip ALDRIG hänt, enligt den yamahamek jag talat med. Han har över trettio års erfarenhet av Yamahaskotrar så han borde ju ha en bra uppfattning i alla fall. Han anser att det är skitsnack att pumparna skulle paja, det handlar om att man glömmer att fylla oljetanken när man tankar, dvs felaktigt handhavande.