Oljepump/vattenpumps rem?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Du ser den innanför magnapullkåpan. Sen om man behöver ur med motorn för att få loss den det kommer jag inte ihåg. Lämpligt är väll att byta den vartannat år, blir inge kul när den går av = dyrt som fan.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Asker: sant, inte roligt om vatten pumps remmen går av = ett satans haveri xD en kompis i våras gick den av på sin IQ crankshop 900. Båda cylindrarna,kolvarna och ena avgasporten åt h-vete..
 

Norpan

Medlem
23 nov 2008
16
0
1
Luleå
Hej!

Jag måste byta vatten-oljepumprem på min RMK 700 -04.

Vad ska jag tänka på när jag lyfter ur motorn?
Är det svårt att få motorn i rätt läge när jag lyfter tillbaka den?
Kanske räcker med att lätta motorn på ena sida så man kommer åt alla bultar..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Hej!

Jag måste byta vatten-oljepumprem på min RMK 700 -04.

Vad ska jag tänka på när jag lyfter ur motorn?
Är det svårt att få motorn i rätt läge när jag lyfter tillbaka den?
Kanske räcker med att lätta motorn på ena sida så man kommer åt alla bultar..


om du lyfter ur den så har du en styrarm på framsidan av motorn. plus ett momentstöd på baksidan (dessa är på variatorsidan).. om du ej ändrar dessa bör motorn hamna i hyfsat rätt läge tkr man:)

men har som för mig att de bara ska vara å trockla ner sig å lossa bultarna å lös med kåpan
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
100-250kr beror på vart du handlar. Jag beställde en för 150kr.
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Synd jag inte såg att du ville ha bild, var upp med skiten igår kväll, bytte magnapullfjädern + startsnöre.
Inte direkt svårt att öppna på 2 skruvar för oljepumpen, och typ 6st för magnapull kåpan.
Någon som vet vilken bytes intervall det är på den?

Min blev bytt på försäsongen ifjol, då hade skotern gått 380 mil, ingen aning om den varit bytt tidigare.
 

Jockewi

Välkänd medlem
13 aug 2009
126
0
6
Sundsvall
Skruvade upp kåpan och kikade på remmen, ska den vara slät på ovansidan eller ska den va som variatorremmen?
 

kopps

Medlem
27 sept 2009
16
0
1
lånar tråden lite................ visst sitter det ingen vattenpumps/oljepumps rem på min prox 600 det drivs väll av nå plast drev från veven?