Oljepump till Srv Turbo

Bjerka78

Aktiv medlem
26 nov 2009
62
0
6
Kungsör
Tjenare alla snömoppe åkare!

Har en gammal yamaha Srv 82:a som jag har tänkt stoppa i en turbo i. Jag har en liten turbo från en daihatsu charade och ett par schyssta vattenskoterförgasare (vakumfuggar) Tänkte att man inte kan låta grejerna ligga och samla damm.
Soppa pump från en mc är beställd. Ska införskaffa bränsletrycks regulator bara.
Turbo monteras efter pipan och bygger ihop en låda till förgasarna.
Sen är det där med olje smörjningen man måste lösa på nått sätt.Funderar kring El pump, vakumpump eller nån bra pump man kan montera någonstans. några förslag på på pumpar eller lösningar? :huh: läste att man bör ha kring 2-3 bar iaf.

Det bästa med luftkylt är man blåser fram tussilagos på lederna på vintern :loco:

Mitt mål med bygget är att få det att fungera bara inte åka ifrån min andra Mach z. Kan lägga upp bilder under byggtiden om man nu löser bekymmren med oljan, det andra borde kunna fungera.
 

Bjerka78

Aktiv medlem
26 nov 2009
62
0
6
Kungsör
hittade en tråd med lite lösningar, får kika runt om man kan bygga ihop nått bra. Ha det bra och låt snön falla...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
hittade en tråd med lite lösningar, får kika runt om man kan bygga ihop nått bra. Ha det bra och låt snön falla...


Roligt bygge:)

Men jag måste omedelbart sticka hål på turbon......Charade turbon är för liten,,,den bygger för stort mot tryck i avgaserna så motorn smälter ihop omedelbart...

Charade turbon är dessutom för ålders stigen så laddtiden skulle vara 7 år så när du väl fått upp lad trycket skulle motorn ha varavt klart:afraid:

Du måste utgå från en turbo som är till en bil som har flera ggr hk du tänkt.. EX på bra snurra skulle kunna vara en volvo v40/s60 turbo 150hk... Det är en MIH td04 12 T snabb som en huggorm för att var till bil...bygger relativt lite mot tryck.....Evnt skulle en golf tdi disel snurra 90 hk vara tillräckligt stor,,men jag är tveksam,,ligger nog på gränsen till för liten,, Annars har jag en billigt till salu helt ok ,, dom är snabb i uppladd och diselsnurror kan tänkas passa bättre då dom är anpassade att gå kallare än bensinsnurror,.men som sagt kan var för liten i avgashuset och även den bygga för högt mot stånd..

vattenkylda turbosar kopplar du bara inte in vattnet,,bara pluggar,, Dom går flera tusen mil helt utan vattenkylning på mc och skotrar,,,Dom blir inte varm på en skoter.........

Sedan har du alla diselbilar som ligger runt 120hk-140hk där har du bra snurror..

Oljetillförseln är ett dilemma,,,har hört folk bygga om vanliga oljepumpar från bil...eller styrservopump med remdrift,,,,motorcykel oljepump,,lite ombyggd.. Strömdriven pump blir för amp törstig då man redan belastar med soppa pump som drar hutlöst.. Finns soppapumpa som bara drar 38W. Jag hoppas du köpte pumpen från en insprutare hoj! För dom flesta hojar även utan insprut har ju besinpump men dom bygger inget tryck,!! Dom måste ju klara minst laddtrycket, man bör ha en som ger 2 bar ivf Men man reglerar den såklart till strax över ladd trycket hela tiden med en melpassi tryckregulator.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
srv är väll fläktkyld då borde det vara lämpligt att kunna få till remdrift
 

Bjerka78

Aktiv medlem
26 nov 2009
62
0
6
Kungsör
jo jag misstänkte att den kunde vara för liten, den var tänkt till ett turbo bygge till min gamla atv men det blev aldrig av. ska kika runt på lite olika agg men du kan väl pm:a mig om pris o så på din.