Oljeprocenten ???

Tabman1

Rookie sledder
1 jan 2000
7
0
0
Rotax 600 HO SDI vad är rek.% inställning av oljan är det 2% eller mer o gäller det vid fullgas eller mellanvarv (6500)?
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 31-Mar-04 kl 06:50 PM (CET)]Vad jag vet så har inte ski-doo rekomenderad
andel % olja. 19 mm ska du kunna dra ut vajern vid justeringen det är den rekomdationen som finns.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är frågan om separatsmörjning så brukar tillverkarna inte ange hur många % oljeinblandning i bränslet som oljemängden motsvarar.

Om man verkligen vill ha en siffra på det så kan man bokföra bensin- och oljeförbrukning noga under några hundra mils körning och sen räkna själv.

För ett visst läge på gaswiren ger ju pumpen en viss oljemängd per varv till motorn, och det oberoende av hur mycket eller litet bensin förgasarna släpper till vid samma driftförhållande.

När det gäller uppgifter om hur oljepumpen ska ställas in är det säkrast att leta på verkstadshandböcker (antingen se till att bli så pass bekant med personalen på nån verkstad att man själv får bläddra i dem och dra kopior, eller söka på nätet och se om nån har scannat och lagt upp) och läsa innantill. Att försöka lita på vad någon säger till en eller skriver på ett forum brukar bara bli fel i slutänden.
 

Tabman1

Rookie sledder
1 jan 2000
7
0
0
Självklart att man kan räkna ut % själv.
Men om man efter "några"hundra mil räknar på förbrukningen o ser att oljeförbr.är låg/hög kan det ju vara bra o veta något börvärde.

Det jag ser som intressant är vad motorn behöver min/max utan skärning/rökridå.



 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det ryker mycket om avgaserna så verkar det bero mer på hur motorn är gjord (hur mycket oförbrända gaser som går ut med avgaserna) och vad man kör på för olja, än hur mycket olja man blandar i.

Ett intressant exempel: en gammal Pionjär bergborrmaskin, som ska ha 8 % olja (för att man ska vara säker på att en extrakolv som slår på borren ska bli smord) ryker inte alls om man använder modern tvåtaktsolja (OKQ8).
Grannen har en gräsklippare med tvåtaktsmotor (Tecumseh, början av 80-talet), den ger lützendimma trots att han kör på 1-2 % av samma olja.
 

Tabman1

Rookie sledder
1 jan 2000
7
0
0
Hej Torbjorn:
Har läst dina tidigare inlägg i andra frågor här på forumet o tyckt att dina synpunkter varit vettiga.
Men i denna fråga tycker jag att du spårat ur lite (jmfr:äpplen o päron)med att blanda in motorer från förra århundradet o dess %-satser.

Nå nog om detta jag har fått min fråga besvarad av en branchkunnig direkt hem
i brevlådan så ärendet är avskrivs för min del.

mvh skoterhälsningar