Oljenivå

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har sagts förut men kolla era nya Polarisar....min hade alldeles för lite olja..
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Känns som att det bara är i snöskoterbranschen sådant här "accepteras" och mörkas. Hade det gällt t.ex. bilar hade den som köpt en drabbad bil fått 15min i rampljuset i någon av de större kvällstidningarna, och troligtvis aktivt sökt sig dit.

Nu blir det en tråd med en uppmaning på ett forum.
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Inte vet jag, men kanske att dom tänker att oljan ska ändå bytas vi 50 mila service.
Jag fyllde dock på en 1 dl för att komma upp till hålet ( totalt då 3dl).
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Kedjehuset...finns ju bara ett ställe med olja på.....förutom 2t oljan..😜

Är det pneumatiska bromsar på polaris? Eller kör dem med vajer ännu?

Hade det vart för lite olja i min splirrans nya skoter så hade jag kört tills den rasade och fått nytt på garantin
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Är det pneumatiska bromsar på polaris? Eller kör dem med vajer ännu?

Hade det vart för lite olja i min splirrans nya skoter så hade jag kört tills den rasade och fått nytt på garantin
Bromsvätska (DOT 4) är inte olja..😉 Men om vi ska lägga oss på denna nivån så ok, en skvätt i varje stötdämpare också de glömde jag. Men vi pratade om motor relaterade saker....Men kör sönder ditt kedjehus och lämmna in...I stället för att fixa själv ca: 1 min.. over and out.....😴😴
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Känns som att det bara är i snöskoterbranschen sådant här "accepteras" och mörkas. Hade det gällt t.ex. bilar hade den som köpt en drabbad bil fått 15min i rampljuset i någon av de större kvällstidningarna, och troligtvis aktivt sökt sig dit.

Nu blir det en tråd med en uppmaning på ett forum.

Kanske inte är någon mening att ta upp det i kvällstidningarna men man skulle ju kunna nämna det för branchtidningarna (Snowmobile, Skoter, Sledtrax etc...) så att de gör en liten notis om det...det accepteras ju egentligen förmycket med tanke på priset på maskinen. Jämför man mängden fel på en bil som kostar över 150 000:- med en skoter så misstänker jag att skotern är rätt pissdålig i jämförelse. Det som kanske håller bäst kvalitet är motorn och det är det enda jag skulle ha överseende med om att det skulle vara betydligt sämre med tanke på trimmningsgraden. Kan flika in i att jag för tillfället kör en VW Passat 2.0 TDI från 2012 som gått drygt 31000 mil som jag bara har bytt bromsbackar, 1 bakhjulslager, egr-ventil och kamrem på. Den körs på skitvägar som har förbrukat åtskilliga bilar (framförallt hjulupphängningar) i min ägo. Den här är i bra skick fortfarande. Så med den modellen (eller om det bara är just den bilen) har de lyckats med.
 
Reactions: Bola

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det var en viss överdrift från min sida, men poängen är densamma.

VAG är väl lite lotteri, en del fungerar oavsett och en del går inte att få ordning på.
Men jag gillar dem iaf. Har ingen själv privat (om man inte räknar reserven, Audi 100 2.6 quattro från 1994, underbar bil. Köptes som nödlösning för att ha 2-3mån. Det var 6-7år sedan), däremot har vi en 16 (eller 17) Touran på jobbet. Vilket misslyckande, den är konstant på verkstad. För mindre saker men också större, t.ex är automatlådan bytt 2ggr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Om man nu ska jämföra bilar så är det sällan man ligger och nöter på 200varv under varvstopp när man är ute och kör biln :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Om man nu ska jämföra bilar så är det sällan man ligger och nöter på 200varv under varvstopp när man är ute och kör biln :)
Nä det är därför jag skulle ha överseende om motorn rasar i förtid (vad nu förtid är på en 2-takt) men en massa andra saker på en skoter har ju tvivelaktig kvalitet med tanke på vad man får i en bil i motsvarande prisklass. Å andra sidan har de väldigt olika förutsättningar och försäljningsvolymer.

Ja, VAG är ett lotteri. Har haft en par kassa Audi tidigare. Storservice på en A6 2,5 tdi är tydligen motorbyte tex...lagomt kul. Utvecklingen går förhoppningsvis framåt på alla fronter dock. Sen kanske det är lite medvetna konstruktionsval som gör att saker inte håller i all evighet. För skotrar så är ju vikt viktigt och då blir det nog en hel del kompromisser. Men men kunde ju önska att tex bossningar i framvagnar och i styrningsdetaljerna INTE var i dålig plast med kassa toleranser från början. Det finns bättre plast att tillgå som inte slits lika fort eller bronsbussning (säkert mycket dyrare). Men toleranserna är ju ofta kassa från början med en massa onödigt glapp etc. Onödigt irriterande kan jag tycka.
 
Reactions: Bola

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Nä det är därför jag skulle ha överseende om motorn rasar i förtid (vad nu förtid är på en 2-takt) men en massa andra saker på en skoter har ju tvivelaktig kvalitet med tanke på vad man får i en bil i motsvarande prisklass. Å andra sidan har de väldigt olika förutsättningar och försäljningsvolymer.

Ja, VAG är ett lotteri. Har haft en par kassa Audi tidigare. Storservice på en A6 2,5 tdi är tydligen motorbyte tex...lagomt kul. Utvecklingen går förhoppningsvis framåt på alla fronter dock. Sen kanske det är lite medvetna konstruktionsval som gör att saker inte håller i all evighet. För skotrar så är ju vikt viktigt och då blir det nog en hel del kompromisser. Men men kunde ju önska att tex bossningar i framvagnar och i styrningsdetaljerna INTE var i dålig plast med kassa toleranser från början. Det finns bättre plast att tillgå som inte slits lika fort eller bronsbussning (säkert mycket dyrare). Men toleranserna är ju ofta kassa från början med en massa onödigt glapp etc. Onödigt irriterande kan jag tycka.
Jag har gjort förr..när man orkade hålla på.
Gjorde bussningar i alu/brons (ampco) med smöjspår och satte dit fettnipplar, sitter på min gamla trotjänare helt o glappfritt i boggien. Synd o skam att det inte är bättre, crossar från tidigt 80 tal är bättre. Men det har hänt saker i rätt riktning dom sista åren, så kanske när det blir förbjudet att åka skoter så är dom kanon...😜
 
Last edited:

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Finns bara ett sätt med skoters å de är att plocka ner dom när dom är ny å byta alla oljor samt bussnigar och bromsbelägg om man vill ha kvalitet på grejerna, oljan i dämparna är skäms dålig från fabrik, bromsarna blir betydligt tajtare om man byter olja och belägg för att inte prata om alla glappa bussningar/kulleder som nöter onödigt mycke på grejerna. Och nej jag byter inte allt på min men iaf bromsolja, bromsbelägg, dämpar olja, bussningarna kan man byta efter halva säsongen
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om man nu ska jämföra bilar så är det sällan man ligger och nöter på 200varv under varvstopp när man är ute och kör biln :)
Nej givetvis inte, men nu gällde det snarare hur de kommer från fabrik än hur man kör och på vilka varvtal. Att en snöskoter slits betydligt hårdare är en självklarhet.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Finns bara ett sätt med skoters å de är att plocka ner dom när dom är ny å byta alla oljor samt bussnigar och bromsbelägg om man vill ha kvalitet på grejerna, oljan i dämparna är skäms dålig från fabrik, bromsarna blir betydligt tajtare om man byter olja och belägg för att inte prata om alla glappa bussningar/kulleder som nöter onödigt mycke på grejerna. Och nej jag byter inte allt på min men iaf bromsolja, bromsbelägg, dämpar olja, bussningarna kan man byta efter halva säsongen

Ser ingen anledning alls till att köpa nytt om det är det som "krävs" för att få den körbar.

Står det förresten något i köpehandlingar eller liknande att man bör kolla oljor och annat innan man kör vid köp av ny maskin?