Oljelampa?

eodens

Medlem
20 jan 2010
8
0
1
Mockfjärd
Hej, köpte mig en AC XF800 LTD -13 i somras och nu har jag gjort några repor på den lilla snön vi fått. Så upptäckte ja att de var nästan helt tomt i oljetanken. Måste man ha koll själv eller finns de nån oljelampa som varnar? Hur många tankar räcker oljan till? Och sen är de APV olja som gäller eller finns de nån schysst "mackolja" som funkar?

Tacksam för svar på dessa lite dumma frågor :weird:
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Finns en oljelampa som tänds när det är dax att fylla på. Men rätt bra att hålla koll själv också.
Hur såg du att det var nästa Tomt?
Jag brukar fylla upp till siktglaset oljebehållaren. Man ska inte fylla den absolut fullt upp till korken.
Du kan ju kolla om givaren har glömts å kopplats in efter service eller liknande.
Givaren sitter nedanför siktglaset på utsidan av oljebehållaren.
Jag har inte kört på något annan än APV olja så ja vet inget annat.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns en varningslampa som ska lysa när nivån börjar bli låg.Dom brukar varna när det är ner mot 1/4 kvar i tanken.
Bäst att kolla upp den eftersom den inte verkar funka.
Det brukar vara 3.5-4 liter i en oljebehållare. Drar skotern i snitt 3L/mil i bränsle och 2% olja så kommer man runt 60 mil på en full oljetank.
Man behöver prompt inte köra på Arctics APV.
Det funkar bra med en halv/helsyntet av bra kvalite.
Köp inte det billigaste på macken bara.
Värt att nämna är att vissa billigare oljor blir rejält trögflytande vid låga temperaturer och skotern blir då otroligt hård att dra igång.
Tycker för övrigt APV-oljan funkar bra, har kört den i alla mina maskiner sen jag vet inte när.
 

eodens

Medlem
20 jan 2010
8
0
1
Mockfjärd
Jag såg inget i siktglaset så öppna korken och lyste ner och tyckte de såg helt tomt ut. Hur mycket är de i om man fyller till glaset då? Såg de fanns nån mer typ gummikork på sidan, kan de va nå Max? Måste hem å kolla om de står nått i nå böcker ja fick med.